معرفی کامل انواع چاقو و کاربردهای آنها

معرفی انواع چاقو آشپزخانه

ممکن است فکر کنید چاقو فقط چیزی است که می تواند گوشت و سبزیجات را برش دهد، اما یک سرآشپز حرفه‌ای می‌داند که اینطور نیست. ما اینجا معرفی انواع چاقو آشپزخانه را با جزئیات برای شما خواهیم گفت.

کیت چاقوی سرآشپز شبیه به مجموعه قلم موی نقاش است، در حالی که هر چاقویی می‌تواند برش دهد و هر قلموی رنگی می‌تواند رنگ بمالد، انتخاب ابزار مناسب برای این کار می‌تواند به یک متخصص آشپزی کمک کند تا به نتایج مورد نظر خود دست یابد.

اگرچه با داشتن ابزار مناسب، تهیه غذا آسان‌تر، سریع‌تر و ایمن‌تر می‌شود، اما با تنوع بالای چاقو در بازار، یافتن چاقویی که با نیازهای شما مطابقت دارد کمی دشوار است. بدون دانش مناسب، خرید مجموعه‌ای از چاقوهای تخصصی که ممکن است هیچ گاه به کار نیاید بسیار آسان است، به این معنی که در نهایت با مجموعه‌ای از چاقوهای استفاده نشده و ناکارآمد در کشوی ظروف خود رو به رو خواهید شد.

ممکن است تنوع بالا در نامگذاری انواع چاقوی آشپزخانه، موجب سردرگمی و به طور جدی گیج کننده باشد. در این مقاله به معرفی انواع چاقو و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم که تا حد زیادی به انتخاب درست چاقو متناسب با نیازهای روزمره‌تان کمک می‌کند. در ادامه توصیه‌هایی در مورد اینکه کدام یک برای کارهای مختلف آشپزخانه بهترین است، گردآوری کرده‌‌ایم. بنابراین، چه در ابتدای کار باشید و بخواهید بدانید که کدام چاقو مناسب کار شماست، چه بخواهید از سرویس کارد و ساطور خود به عنوان دکور و چیدمان نیز استفاده کنید، این راهنما همه چیزهایی را که باید بدانید را به شما می‌گوید.

انواع چاقوهای پرکاربرد آشپزخانه

تقریبا تعداد بی شماری چاقو با کاربرد های مختلف وجود دارد و ممکن است چاقوی موثر برای یک نوع ماده غذایی برروی دیگری خیلی خوب نباشد. به همین دلیل یافتن نوع مناسب چاقو مهم است. در این بخش از مقالات دیباگران ضروری ترین و اغلب مورد استفاده ترین انواع چاقوهای آشپزخانه معرفی می شوند که کار بدون آنها ممکن نیست.

چند نمونه از محبوب ترین انواع چاقو که شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، مجموعه چاقوهای خود را از بین آن‌ها انتخاب کنید:

  • چاقوی سرآشپز
  • چاقوی همه کاره
  • چاقوی برش
  • چاقوی نان
  • چاقوی فیله
  • چاقوی سانتوکو
  • چاقوی سالمون
  • چاقوی نکیری
  • چاقوی گوجه فرنگی
  • چاقوی پوست کن
  • چاقوی خردکن
  • چاقوی تزئینات

1.چاقوی سرآشپز

چاقوی سرآشپز که گاهی اوقات چاقوی آشپزی نیز نامیده می شود دارای تیغه‌ای پهن و بلند با لبه‌ای صاف و بدون دندانه است. درعوض پاشنه‌ای گسترده‌تر ونوکی ظریف‌تر و تیزتر دارد.

این چاقو یکی از مهم‌ترین انواع چاقوهای آشپزخانه در آشپزخانه‌ی شما است. چاقوی سرآشپز به طور معمول دارای یک تیغه پهن است که به سمت بالا تا یک نقطه‌ مخروطی شده که به آن اجازه می‌دهد تا برای چرخش سریع به عقب و جلو حرکت کند. طول این چاقو بین ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر متغیر است که اغلب با توجه به سایز دست آشپز انتخاب می‌شود.

برای افزایش کارایی و دوام بیشتر این چاقوی پرکابرد در آشپزخانه، معمولا قسمت انتهایی تیغه‌ی آن داخل دسته قرار گرفته و کل طول و عرض دسته را بر می‌گیرد. چاقوی سرآشپز را می‌توان تقریبا برای هر کار برش در آشپزخانه، از برش مرغ گرفته تا خرد کردن هویج، به کار برد. به همین دلیل این یک چاقوی ضروری در مجموعه چاقوهای آشپزخانه است.

این مدل چاقو برای برش قطعات بزرگ گوشت و مرغ تا خرد کردن سبزیجات کاربرد دارد.

2.چاقوی همه کاره

این چاقو برخلاف آنچه که به از اسم آن انتظار می‌رود دارای معایبی است که در کنار مزایای آن ذکر می‌کنیم.

طول این چاقو بین ۱۰ تا ۱۷ سانتی‌متر است و معمولا برای برش موادی که برای چاقوی سرآشپز خیلی کوچک است، استفاده می‌شود. برای خرد کردن یا برش دادن مواد درشت مناسب نیست، اما تیغه‌ی باریک و نوک کوچک آن اجازه می‌دهد تا کارهایی مانند برش‌های نازک‌تر و یا فیله کردن را حتی بهتر از چاقوی سرآشپز انجام دهد.

چاقوی همه کاره شکلی مشابه چاقوی سرآشپز دارد اما کوچک تر و باریک تر است. بعضی از چاقوهای همه کاره همچنین نوک تیزی دارند که به سمت ستون فقرات جمع شده تا کارهای پیچیده-تری را انجام دهند.

این چاقو اندازه ای متوسط داشته و سبک می باشد بنابراین برای انجام کارهای مختلف استفاده می شود. برای خرد کردن میوه ها وسبزیجات کوچک مانند موسیر، سیر و .. مناسب است. این چاقو برای کار با موادغذایی کوچک می تواند مفید باشد زیرا برش دقیق‌تری را امکان پذیر می‌کند.

آنها فاقد قدرت برش چاقوی بزرگتر و سنگین تر سرآشپز هستند و نمی توانند وظایف را به ظرافت یک چاقوی پخت و پز انجام دهند.

3.چاقوی برش گوشت (چاقو حکاکی)

چاقوهای حکاکی یا چاقوهای برش، دارای تیغه بلند و باریکی هستند که به نوک تیز می‌رسد. آنها بسیار نازکتر از چاقوهای سرآشپز هستند و به آنها امکان می‌دهد تا برش های نازک و یکنواختی را از مرغ پخته شده و کباب های بزرگ حک کنند.

چاقوی برش شبیه چاقوی حکاکی است، اما حتی طولانی تر و نازک تر است. شما می توانید بلافاصله آن را با نوک صاف آن تشخیص دهید.

چاقوهای برش با لبه ساده یا دندانه دار پیدا خواهید کرد. لبه‌های آن ساده‌تر است زیرا برش‌های تمیزتر و زیباتری در کباب‌های بزرگ، ماهی یا گوشت‌های دودی شده ایجاد می‌کنند.

در بیشتر آشپزخانه‌ها، چاقوی حکاکی فقط چند بار در سال برای برش کباب، بوقلمون یا ژامبون استفاده می‌شود اما فقط این چاقو است که این کار را به خوبی انجام می‌دهد و تقریبا می‌توان گفت هیچ ابزار دیگری جایگزین مناسبی برای آن نیست.

تیغه آن بلندتر و باریک‌تر از چاقوی سرآشپز است و کمی انعطاف‌پذیر است.

4.چاقوی نان

چاقوهای نان دارای یک تیغه بلند و مستقیم با لبه دندانه دار هستند که برای اره کردن وسایل نرم و سالم نگه داشتن آنها عالی است. برخی از چاقوهای نان دارای دسته‌های منحنی هستند که برای جلوگیری از برخورد بند انگشت کاربر به تخته برش طراحی شده اند.

برخی از کاربرد های این چاقو:

  • بریدن نان و مقداری کیک بدون له کردن
  • برش گوجه‌فرنگی‌ها را بدون کبودی یا پارگی
  • برش گوشت پخته شده و ساندویچ

5.چاقوی استخوانی

چاقوهای استخوانی می‌توانند دارای یک تیغه باریک یا پهن باشند که در گزینه‌های انعطاف‌پذیر، نیمه انعطاف‌پذیر یا سفت عرضه می‌شود، بسته به نوع گوشتی که میخواهید ببرید و اینکه چاقو چقدر قابل مانور است. به عنوان مثال، تیغه های باریک و انعطاف پذیر برای بریدن و شکل دادن به گوشت بره، گوساله و ماهی عالی هستند، در حالی که تیغه های پهن و سفت برای جدا کردن گوشت گاو و گوساله ایده آل است. طول تیغه چاقوی استخوان‌گیر از 3 تا 12 اینچ (تقریبا 7.5 تا 30 سانتی‌متر) متغیر است که 6 اینچ (تقریبا 15 سانتی‌متر) محبوب‌ترین و خوش دست ترین اندازه است.

این چاقو بلند، نازک و قوی است که برای جدا کردن گوشت از استخوان استفاده می‌شود. نازکی آن به شما این امکان را می‌دهد که با انحناها و خمیدگی‌های استخوان حرکت کنید و گوشت را به طور موثر جدا کنید و تا حد امکان کمترین ضایعات غذایی ایجاد کنید. هنگام استفاده از چاقوی استخوانی، مهم است که برای جداسازی گوشت از استخوان از کمترین فشار وارد بر دست استفاده کنید.

دو نوع چاقوی استخوانی وجود دارد – انعطاف پذیر و سفت – که هر دو هدف خاصی دارند. اکثر سرویس‌های کارد و ساطور هر دو نوع چاقوی استخوانی
را دارند. هر دو نوع چاقوهای استخوانی دارای تیغه های باریکی هستند که به نوک بسیار تیز می‌رسند. این نوع تیغه انعطاف‌پذیر برای از بین بردن پوست و استخوان مرغ و ماهی مناسب است، در حالی که یک چاقوی تیغه سفت به شما امکان می دهد هنگام کار با برش های ضخیم گوشت مانند گوشت گاو و گوساله با صرف نیروی کمتر کار برش را راحت تر انجام دهید.

کاربردهای چاقوی استخوانی

  • جدا کردن گوشت از استخوان با کمترین میزان هدر رفت گوشت
  • بریدن غضروف
  • حذف دقیق چربی
  • فیله کردن ماهی

6.چاقوی فیله

این چاقو بسیار شبیه چاقوی استخوانی است. با این حال، تفاوت‌های ظریفی بین این دو وجود دارد. از آنجا که چاقوی استخوانی برای جدا کردن گوشت از استخوان طراحی شده است، لازم است تیغه‌ای ضخیم‌تر داشته باشد و مقاومت بهتری در برابر نیروی وارده داشته باشد. در عین حال، چاقوی فیله برای برش ورقه‌های نازک ماهی ساخته شده است؛ بنابراین تیغه‌ی آن باریک‌تر، بلندتر و انعطاف‌پذیرتر است. تمایزها بین این دو چاقو بسیار اندک است به طوری که این دو چاقو می‌توانند در بیشتر مواقع جایگزین یکدیگر شوند. چاقوسازها گاهی اوقات این دو را با هم ترکیب می‌کنند و چاقوی فیله-استخوانی را می‌سازند. هر یک از این دو برای آشپزی معمولی در خانه کافی هستند.

چاقوهای فیله ابزار انتخابی برای برش ماهی هستند.

این چاقوها دارای تیغه های بلند، نازک و انعطاف پذیر هستند. این چاقو با طراحی خاصی که دارد می‌تواند به راحتی می‌تواند زیر پوست ماهی بلغزد و آن را به طور تمیز از گوشت جدا کند.

تیغه نوک تیز یک چاقوی فیله به یک منحنی مشخص در تیغه تبدیل می‌شود. این ویژگی باعث می‌شود تا به راحتی وارد پوست ماهی شود و در طول گوشت برش‌های صافی داشته باشد.

فولاد ضد زنگ فلز انتخابی مناسب برای چاقوهای فیله است که مقاومت در برابر خوردگی را بالا می‌برد. این امر به ویژه با توجه به محیط‌های مرطوبی که این چاقوها استفاده می‌شوند بسیار مهم است.

7.چاقوی سانتوکو

چاقوهای سانتوکو نوعی چاقوی ژاپنی هستند که دارای تیغه‌ای پهن و مستقیم و ستون فقرات منحنی است که تا نوک آن گرد می‌شود. در مقایسه با چاقوی سرآشپز، چاقوی سانتوکو دارای تیغه نازک‌تر و سبک‌تری است که برای برش دقیق، نازک و برش ریز مناسب‌تر است. در بیشتر موارد، به دلیل طراحی همه منظوره، می توان از آنها به عنوان جایگزینی برای چاقوهای سرآشپز در آشپزخانه استفاده کرد. طول تیغه چاقوی سانتوکو از 12 تا 22سانتی‌متر متغیر است که محبوب‌ترین اندازه آن 17سانتی‌متر است.

برخی از کارایی‌های چاقوی سانتوکو

  • برش دادن و خرد کردن میوه ها، سبزیجات، گوشت و ماهی‌
  • خرد کردن و ریزکردن سیر، گوشت یا سبزی
  • خرد کردن آجیل

در اصل چاقوی سانتوکو بوچو ، که به معنای “سه کاربرد” برای برش دقیق، تکه کردن و خرد کردن بسیار عالی و کاربردی است. چاقوهای سانتوکو که یکی از محبوب‌ترین انواع چاقوی آشپزخانه در کشور ژاپن است، دارای تیغه های بلند و کمی مخروطی با یک نقطه افتادگی هستند تا کار برش دقیق و پیچیده‌تر را امکان‌پذیر کند.

لبه های تیز و صاف و نو ک چاقو های سانتوکو آن ها ر ا به ابزاری موثر برای برش ماهی‌ها تبدیل میکند. این چاقو ها به ویژه هنگام تهیه سوشی و سایر ماهی‌های خام بسیار مفید هستند، زیرا گودی در قسمت صاف تیغه باعث می شود گوشت خام ظریف ماهی به تیغه چاقو نچسبد .

این چاقو فقط برای برش ماهی مناسب نیستند بلکه می‌توان با چاقو سانتوکو سبزیجات را نیز برش زد. آنها از هر نظر جایگزین مناسبی برای چاقوی سرآشپز مرسوم در بین مردم هستند.

8.چاقوی سالمون

این چاقوهای آشپزخانه دارای تیغه‌های بلند، باریک با نوک گرد و لبه دوتایی و قابل انعطاف هستند که برای برش، فیله کردن و کندن پوست ماهی‌های بزرگتر مانند ماهی سالمون طراحی شده است. تیغه‌ها اغلب دارای بریدگی‌هایی در امتداد طرفین هستند تا از چسبیدن مواد به چاقو و ایجاد کشش در هنگام برش جلوگیری شود.

آن‌ها برای فیله کردن ماهی‌های بزرگتر طراحی شده‌اند و همچنین برای برش و سرو برش‌های بسیار نازک ماهی سالمون و تن استفاده می‌شوند. تیغه‌های نازک، منعطف، گودی و شیار‌دار این چاقو را برای برش دادن ژامبون، تقسیم‌بندی غذاهای پخته شده، و برش شیرینی‌ها و کیک‌ها کاربردی می‌کند. نوک گرد آنها از آسیب تصادفی به گوشت هنگام برش جلوگیری می‌کند.

چاقوی ماهی سالمون باریک و تیز است به طوری که امکان فیله کردن دقیق و کندن پوست را فراهم می کند. بسیاری از طرح ها دارای فرورفتگی (شیار) هایی در کنار تیغه هستند.

9.چاقوی ناکیری بوچو (Nakiri bocho)

چاقوهای ناکیری چاقوهایی به سبک ژاپنی با تیغه مستطیل شکل نازک، سبک و لبه مستقیم تیغی هستند. این چاقو کمی سنگین‌تر از چاقوهای سانتوکو است، زیرا برای برش مستقیم به بالا و پایین برای برش‌های دقیق و تمیز طراحی شده‌اند. به سرعت پیاز، زنجبیل و سایر سبزیجات را برش می‌دهد و خرد می‌کند. طول تیغه چاقوی ناکیری از 5 تا 9 اینچ (تقریبا 13 تا 23 سانتی‌متر) متغیر است که 7 اینچ (تقریبا 18 سانتی‌متر) محبوب‌ترین و خوش‌دست‌ترین اندازه است.

چاقوی ناکیری بوچو (Nakiri bocho) نوعی چاقوی سبک ژاپنی است که بیشتر برای برش سبزیجات استفاده می‌شود. این چاقو دارای تیغه‌ای نازک و پهن و نوک‌های مربع شکل است. از آنجا که این چاقو برای خرد کردن سبزیجات طراحی شده است، تیغه‌ای مستقیم و بلند دارد که سبزیجات بلند (مانند بادمجان یا هویج) را با سهولت نصف می‌کند. این چاقویی است که باید هنگام تهیه‌ی ورقه‌های نازک از خیار، کدو یا گوجه‌فرنگی استفاده کنید.

این چاقو با تیغه پهن، مستطیلی و مستقیم، با لبه صاف و نوک گرد قابل تشخیص است. این چاقو از نظر ساختار ظاهری شبیه ساتور است اما سبک‌تر است و تیغه آن نازک‌تر است. معمولا لبه‌های تیغه این چاقو چند شیار توخالی وجود دارد که بسیار تیز هستند.

موارد استفاده چاقوی ناکیری

  • برش‌های نگینی سبزیجات
  • خرد کردن سبزی ها
  • ریز کردن سیر

10.چاقوی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای فضای داخلی نرم و گوشتی و بیرونی سخت با پوستی ظریف است. خرد کردن آن به یک ابزار برش تخصصی برای حفظ یکپارچگی آن نیاز دارد که چاقوی گوجه فرنگی است.

این چاقو سبک وزن است و دارای سایز کوچکی است که به شما امکان می دهد با یک دست با آن کار کنید. دارای یک تیغه کوتاه با لبه برش تیز و دندانه‌دار است که نوک آن به جای یک، دو چنگک دارد و ظاهری دوشاخه به آن می‌بخشد.

لبه دندانه دار بر خلاف لبه های مستقیم که ممکن است در اطراف آن بلغزد و باعث به هم ریختگی شود، محکم به پوست گوجه فرنگی می چسبد. این به شما امکان می دهد طول گوجه فرنگی ها را بدون آسیب رساندن به ساختار آنها ببینید. این چاقو قابلیت این را دارد که بدون نیاز به فشار زیاد گوشت گوجه را خرد کند بدون آنکه آن را له کند.

حالت دو شاخه نوک این چاقو به شما امکان می‌دهد گوجه فرنگی برش خورده را بدون آسیب رساندن به گوشت آن بلند کنید. آنها همچنین هسته گوجه فرنگی را همانطور که در برخی دستور العمل ها نیاز دارند آسان می کنند و ساختار آنها دست نخورده باقی می ماند.

چاقوهای گوجه فرنگی برای تهیه غذاهایی که گوجه فرنگی ها در ارائه نهایی قابل مشاهده هستند، مانند سالاد، پیتزا و تزیینات گوجه فرنگی بسیار ضروری هستند.

11.چاقوی پوست کن

چاقوی پوست کن دارای تیغه‌ای کوتاه، سفت و محکم و کمی خمیده است معمولا لبه‌ای صاف و بسیار تیز دارد. چاقوهای پوست کن در درجه اول برای پوست گیری سبزیجات، سیب زمینی و میوه استفاده می‌شوند و آنقدر تیز هستند که می‌توانید پوست سخت برخی میوه‌ها را نیز برش دهید.

انواع چاقوهای پوست کن سبک وزن هستند و دارای تیغه کوتاه با نوک تیز هستند که آنها را برای کارهای ظریف، مفید می‌کند. تیغه آنها می‌تواند دارای لبه دندانه‌دار یا حتی بدون دندانه باشد که مناسب انجام کارهای مختلف است. متداول ترین سبک‌های چاقوهای پوست کن عبارتند از نوک نیزه، منقار پرنده و پای گوسفند که به دلیل شکل نوک تیغه نامگذاری شده‌اند.

موارد استفاده چاقوی پوست کن

  • برش و خرد کردن میوه ها، سبزیجات و حتی پنیر
  • لایه برداری پوست برای تزئین
  • پاک کردن میگو
  • حذف چربی اضافی گوشت

12.چاقوی خرد کن

یکی دیگر از چاقوهایی که ظاهری زیبا و جذاب دارد، چاقوی خرد کن است. فیزیک این کارد آشپزخانه به‌گونه‌ای است که به‌راحتی می‌توان آن را روی تخته و مواد غذایی (گوشت و سبزی‌ها)، به طرفین (عقب و جلو)، حرکت داد و آن‌ها را بسیار ریز خرد یا خلال کرد.

ضمن این که با کمک این محصول می‌توانید به‌راحتی گیاهان تازه را به قطعات دلخواه و مناسب برش بزنید. این چاقو برای خردکردن گوشت و سبزیجات در ابعاد بسیار ریز استفاده می‌شود.

این چاقو ابزاری عالی برای خرد کردن سبزیجات است به دلیل شکل مربع و لبه مستقیم آنها، می‌توانید بدون نیاز به چرخاندن تیغه به سمت جلو و عقب مواد را خرد کنید. همچنین تیغه تخت و عمیق آن را به گزینه‌ای عالی برای خرد کردن کلم و کاهو نیز تبدیل می‌کند. از لبه کاملا تیز می‌توان برای ایجاد برش‌های بسیار نازک و یکنواخت استفاده کرد، بنابراین اگر دوست دارید یک سفره آرایی عالی داشته باشید بسیار مناسب هستند.

13.چاقوی تزئینات

دندانه‌های این چاقو به صورت زیگ زاگ بوده و می توان برای برش زیبا و تزئین میوه و سبزیجات از آن استفاده کرد.

سخن پایانی

با توجه به مواد غذایی که بیشترین مصرف را در خانه شما دارند، فهرست کاملی از انواع چاقوی متناسب با نیازهای روزمره شما هستند تهیه کنید. سپس به ترتیب اولویت آنهارا خریداری کنید و به مرور زمان مجموعه ارزشمند شخصی خودتان را بسازید. استفاده مکرر خرید را توجیه می کند. با خرید وسایلی که مرتب در حال استفاده از آن هستید مطمئن می‌شوید که پول خود را صرف وسایل ناکارآمد نمی‌کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *