نحوه نگهداری قابلمه های گرانیتی

وقتی می‌خواهید یک غذای خوشمزه درست کنید، باید مناسب بودن ظروف خود را در نظر بگیرید و فقط به مواد اولیه آن توجه نکنید. بنابراین، اگر به دنبال مجموعه های جدیدی از ظروف پخت و پز نچسب برای جایگزینی یا تکمیل ظروف آشپزی موجود خود هستید، احتمالاً نام قابلمه گرانیتی را شنیده‌اید. با توجه به طراحی‌های پیچیده و ویژگی‌های مختلف مواد تولید ظروف پخت و پز این روزها، خرید بهترین قابلمه گرانیتی برای آشپزخانه شما می تواند بسیار دست و پا گیر باشد.

 

امروز نگاهی عمیق به ظروف گرانیتی خواهیم داشت تا بتوانید مجموعه ظروف گرانیتی عالی را برای خانواده خود انتخاب کنید. در این مقاله به نکاتی راجب ایمنی، طرز استفاده و نگهداری، سهولت استفاده و کارایی را پوشش خواهیم داد.

ظروف گرانیتی بر پایه هسته آلومینیومی دایکاست و با روکش گرانیتی سوئیسی پوشانده شده است و به دلیل دوام و کیفیت زیبایی شناختی بالاتر، جایگزین بهتری برای انواع دیگر ظروف است. علاوه بر این، ظروف گرانیتی دارای هسته آلومینیومی دایکاست است که به سرعت گرم می شود و به شما امکان می دهد زمان پخت غذا را کوتاه کنید.

آشپزی با ظروف گرانیتی

 

هنگام پخت و پز با ظروف گرانیتی، دقت داشته باشید که این ظروف را روی حرارت کم و ملایم گرم کنید تا پوشش نچسب آن بهتر حفظ شود.

هنگام پخت و پز، همیشه از مقدار کمی روغن یا کره استفاده کنید که باعث می‌شود پوشش نچسب بیشتر بماند،

به خصوص اگر از روش‌های پخت و پز مانند سرخ کردن و گریل کردن استفاده می‌کنید.

هنگام پخت و پز با ظروف گرانیتی، دقت داشته باشید ظرف را روی حرارت کم گرم کنید تا به پوشش نچسب آن آسیب نرسد.

هنگام پخت و پز، همیشه از مقدار کمی روغن یا کره استفاده کنید، می تواند باعث ماندگاری بیشتر پوشش نچسب شود، به خصوص اگر از روش های پخت و پز مانند سرخ کردن و سرخ کردن استفاده می کنید.

در حال حاضر یکی از پرفروش‌ترین سرویس‌های آشپزخانه، ظروف گرانیتی مخصوصا سرویس قابلمه گرانیتی می‌باشد. ظروف گرانیتی که یک پوشش جدید و بسیار مقاوم به نام لعاب گرانیتی دارند، پوششی از ادغام (PTFE) تفلون و دانه‌های رنگی سخت سرامیکی دارند که درنهایت یک سرویس قابلمه گرانیتی با خاصیت ضد چسبندگی ویژه را به وجود آورده است. عمر و دوام این محصولات بسیار بالاست ولی اگر طرز استفاده صحیح از این وسایل را ندانید، امکان آسیب دیدن آن زیاد است.

ظروف گرانیتی نیز مانند همه ظروف دیگر نیاز به مراقبت دارند و نگهداری از آن‌ها کار سختی نیست. تمیز کردن قابلمه گرانیتی به صورت درست و اصولی یکی از نکات مهم در نگهداری و افزایش طول عمر آن‌هاست.

طرز استفاده از قابلمه گرانیتی برای اولین بار

آماده سازی ظروف گرانیتی در 4 مرحله کلی انجام می‌شود:

  1. اول از همه بایدبر چسب های آن را جدا کنید و یک بار آنرا با اسفنج نرم مخصوص ظروف گرانیتی شستشو دهید.
  2. ظرف را روی شعله بسیار کم بگذارید و کمی روغن درون ظرف بریزید.
  3. سپس بعد از این که روغن گرم شده را در ظرف بگردانید تا همه جای درون ظرف به روغن آغشته شود.
  4. در پایان ظرف را دوباره قابلمه را بشویید و بعد از شستشو ظرف برای استفاده کاملا آماده است.

پس از خروج ظروف از جعبه و کارتن محصول و کندن برچسب‌های اضافی روی محصولات، بهتر است به شست و شوی ظروف بپردازید. به پارچه یا اسفنج مقداری مایع ظرف شویی بزنید تا اطمینان پیدا کنید همه کثیفی ها از قابلمه ها پاک شوند. بعد از آن اجازه دهید قابلمه به طور کامل خشک شود و اثری از رطوبت روی آن نباشد. پس از آنکه قابلمه به طور کامل خشک شد، اجاق گاز را روی کمترین حرارت ممکن تنظیم کنید. دقت کنید که پایین بودن حرارت در این مرحله بسیار مهم خواهد بود و نباید شعله اجاق زیاد باشد.

ساختار قابلمه های گرانیتی

 

قابلمه های گرانیتی به طور معمول دارای یک هسته‌ی آلومنیومی هستند. این هسته در مرکز قابلمه وجود دارند و به دلیل رسانندگی حرارتی بالایی که دارند در اکثر قابلمه ها استفاده می شوند.

در مواردی دیگر شکل و محتوای ساخت این قابلمه ها شباهت بسیاری به قابلمه های چدن دارند؛ اما آن چه در مورد قابلمه های گرانیتی بسیار مهم است روکش لعابی آن ها است که اکثرا از جنس شیشه است.

استفاده از این نوع قابلمه ها به طور معمول دارای ایمنی بالایی است و می تواند کیفیت و سلامت مواد غذایی را تضمین می کند.

نقص این گونه قابلمه ها همانند دیگر انواع، زمانی نمایان می شود که این ظروف دارای خراش شود و دچار آسیب دیدگی شوند. از نکات دیگری که هنگام استفاده از قابلمه های گرانیتی باید به آن ها توجه نمود این است که بعد از خرید باید به نحوه استفاده از آن برای بار اول دقت نمود.

نکات استفاده از قابلمه گرانیتی

 

هنگام استفاده از قابلمه گرانتی به این نکات توجه کنید.

  • پس از خرید قابلمه گرانیتی برچسب‌ها و روکش محافظ آن را جدا کرده و سپس داخل قابلمه را با اسفنج نرم یا برس مخصوص ظروف گرانیتی بشویید.
  • پس از تمیز کردن قابلمه گرانیتی آن را خشک کرده و روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید.
  • مقداری روغن در قابلمه بریزید، در حدی که سطح آن را چرب کند و نه بیشتر.
  • قابلمه را به آرامی بچرخانید تا روغن در همه سطح داخلی قابلمه پخش شود، سپس اجازه دهید قابلمه برای چند دقیقه بر روی حرارت ملایم بماند.
  • حرارت را پس از چند دقیقه، خاموش کنید و قابلمه گرانیتی را دوباره بشویید. به این روش کارایی قابلمه گرانیتی افزایش می‌یابد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *