نحوه نگهداری و رفع کدری ظروف بلوری

چطور لکه‌ها را از ظروف بلوری پاک کنیم

در مورد ظروف بلور می‌توان گفت جزو ظروفی هستند که هم برای پذیرایی کاربرد دارد و هم برای دکوراسیون و زیبایی. این محصولات به دلیل شفافیت و ظرافت جزء کالاهای شیک و لوکس محسوب می‌شوند. سرویس‌های پذیرایی بلور یکی از پر طرفدارترین جنس‌ها برای خرید سرویس ظروف پذیرایی است و از نظر تنوع بسیار متنوع‌تر از سایر ظروف و اجناس طراحی و تولید می‌شوند. و مهم تر از همه نسبت به ظروف پذیرایی کریستال تا حدود زيادي ارزان‌تر هستند.

رفع کدری ظروف بلور

ظروف بلوری به ویژه استکان‌ها و لیوان‌ها بعد از مدتی کدر شده و لکه دار می‌شوند، کدر شدن لیوان ها باعث ایجاد ظاهری نامناسب در ظروف می‌شود از این رو  باید به دنبال روش‌هایی برای رفع کدری لیوان و شفاف نمودن مجدد آنها بود.

لیوان‌ها و استکان‌ها بعد از مدتی استفاده مکرر شفافیت خود را از دست داده و حالتی کدر و زرد رنگ پیدا می‌کنند. اکثر افراد در درجه اول برای رفع کدری و تمیز شدن لیوان‌های خود از مواد شیمیایی و سفید کننده مانند وایتکس استفاده می‌نمایند، البته این روش قابل انجام است اما می‌تواند خطراتی برای سلامت افراد به دنبال داشته باشد و با گذشت زمان مشکلاتی را به وجود آورد و باعث از بین رفتن سطح داخلی یا بیرونی ظروف شود.

 

کدر شدن ظروف بلوری (به ویژه لیوان و استکان‌ها) به چند دلیل می‌تواند داشته باشد؛ در برخی موارد استفاده از ماشین های ظرفشویی می‌تواند باعث کدر شدن ظروف به ویژه لیوان‌ها شود، در برخی موارد نیز این کدر بودن لیوان‌ها می‌تواند به دلیل وارد شدن خط و خش به آنها باشد که متاسفانه قابل رفع نیست و در برخی موارد دیگر کدر شدن ظروف می‌تواند به دلیل مواد معدنی سنگین موجود در آب باشد که به شکل یک لایه لیوان را پوشانده‌اند و باعث کدر شدن آن می‌شوند.

اما خبر این است که می‌توانید با بکار بستن چند روش کدری ظر.ف بلوری، لیوان‌ها و استکان‌ها را رفع کرده و مجددا شفافیت و زیبایی را به آن‌ها بازگردانید. در ادامه این مطلب با این روش ها آشنا می شویم.

روش های خانگی رفع کدری ظروف بلوری

شستن ظروف بلور و کریستالی و پاک‌کردن تمام لکه‌ها یک ترفند اساسی در خانه‌داری است. تجمع لکه‌های آب سخت روی این ظروف، آن‌ها را لکه‌دار و کدر می‌کند؛ به طوری که دیگر تمایلی به استفاده از آن‌ها نخواهید داشت. خوشبختانه، اگر زودتر به فکر برق انداختن ظروف بلوری خود بیفتید، می‌توانید با چند راهکار ساده آن‌ها را مثل روز اول براق و درخشان کنید. شست و شوی اصولی و به کارگیری مواد خانگی مانند سرکه و محصولات شوینده، هم به عنوان از بین برنده‌ی لکه‌ها و هم پیشگیری‌کننده از آن‌ها توصیه می‌شوند. در این مطلب به روش‌هایی برای شفاف کردن ظروف بلور و کریستال می‌پردازیم.

رفع کامل زردی و کدری ظروف بلوری با استفاده از سرکه و آب

یکی از بهترین روش‌های از بین بردن زردی لیوان و ظروف بلوری استفاده از سرکه سفید است. برای این کار شما تنها به مقداری سرکه و یک پارچه میکروفیبر نیاز دارید. سرکه موجب از بین رفتن چربی و براق شدن این ظروف می‌شود. برای شروع باید یک ظرف بزرگ را از ۱ قسمت سرکه سفید و ۴ قسمت آب پر کنید.

در صورتی که لیوان شما کدر شده می‌توانید از مقدار سرکه بیشتری استفاده کنید. سپس لیوان‌های کدر را در این ترکیب فرو کنید و اجازه دهید برای یک شب تا صبح لیوان‌ها درون ترکیب سرکه و آب بمانند. سرکه رسوبات کلسیم را می‌شکند و به براق شدن لیوان کمک زیادی می‌کند.

درنهایت صبح روز بعد لیوان‌ها را با آب تازه بشویید و سپس با استفاده از یک پارچه میکروفیبر آن‌ها را پاک کنید تا هرگونه زردی و کدری از سطح لیوان پاک شود.

استفاده از جوش شیرین

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه های سخت تر و قدیمی تر مناسب می‌باشد و نتیجه‌ای عالی در پیش دارد. مقداری جوش شیرین را با سرکه مخلوط کنید و با پارچه ای تمیز بر روی ظروف بمالید، بعد از گذشت مدتی می‌توانید لیوان‌ها را با پارچه نانو یا پارچه ای مناسب پاک کنید. فراموش نکنید که از آب در این روش استفاده نشود، و برای پاک کردن لیوان‌ها با جوش شیرین، از دستمال استفاده شود.

مقایسه بلور و کریستال

یکی از پر طرفدارترین ظرف‌های پذیرایی، سرویس های بلور هستند که از نظر ظاهری مثل شیشه شفاف هستند. ظروف بلور معمولا قیمت‌های بالایی ندارند و نسبت به ظروف کریستال بسیار ارزان‌تر هستند. علاوه بر این ظروف بلوری بسیار سبک‌تر از ظروف کریستال هستند. البته این سنگینی ظروف کریستال به دلیل ساختار این ظروف هست.

هنگام خرید این ظروف به چه نکاتی توجه کنیم؟

    • قابلیت استفاده در ماشین و ماکروفر
    • تعداد قلم موجود در سرویس
    • طرح روی ظروف
    • ابعاد ظروف
    • برند مناسب
    • کیفیت
    • مدل

بسته به نوع مصرف و سلیقه شخصی شما، ابعاد ظروفی که می‌خرید، فرم آن و طرح و نقش‌های روی ظرف مهم‌ترین ویژگی این ظروف هستند که باید به آن توجه کرد. درست است که ظروف نازک تر، زیباتر و چشم نوازتر هستند اما برای آنکه دوام بیشتری داشته باشند و به سادگی لب پر نشوند بهتر است ظروفی با ضخامت مناسب را برای استفاده روزمره انتخاب کنید.

تعداد و اندازه‌های ظروف یکی دیگر از نکات مهم و قابل توجه در انتخاب ظروف پذیرایی بلور می‌باشد. بهتر است سرویسی را در این زمینه انتخاب کنید تا هم از لحاظ هزینه برای شما به صرفه باشد و هم تعداد آن بسته به نوع مصرف اندازه باشد.

اگر شما جزء افرادی هستید که شستن دستی ظروف برای شما دشوار است یا اغلب اوقات برای گرم کردن غذا از ماکروفر استفاده می‌کنید، بهتر است هنگام خرید توجه داشته باشید که ظروف قابل استفاده در مایکروفر و ماشین ظرفشویی باشند.

چکیده مطالب

اگر تعداد مهمان‌هایی که دارید همیشه تعداد زیادی است، باید سرویسی را انتخاب کنید که دارای تمام ظروف تکمیلی باشد به گونه‌ای که بشود اقلام مورد نظررا حتی بعدا هم به آن اضافه کرد. پس تعداد را با در نظر گرفتن تعداد مهمان های تان انتخاب کنید.

امروزه ماشین ظرفشویی وسیله‌ ایست که در اکثر منازل وجود دارد. پس نحوه شستن این ظروف نکته مهمی است که باید به آن توجه شود. پس تثبیت رنگ و طرح و نقوش ظرف ها در مقابل درجه حرارت آب و مواد شوینده و پاک کننده بسیار قوی که در ماشین های ظرفشویی خانگی مورد استفاده قرار می گیرد، نکته بسیار مهمی است .هنگام خرید به کیفیت کار و لیبل قابلیت شست و شو با ماشین توجه کنید.

پیشنهاد می‌شود راجب برندهای قدمت دار و پرسابقه کاملا تحقیق کنید. این‌ها در طول این سال‌ها کیفیت محصولات و خدمات پس از فروش خود را همچنان دارند و دوستدار بیشتری در بین مشتریان خواهند داشت، لطفا انتخاب معقولانه‌ای داشته باشید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *