چگونه طول عمر کتری قوری را افزایش دهیم؟

نحوه صحیح استفاده از کتری قوری

مراقبت و نگهداری از کتری قدم اول برای داشتن یک چای خوب است. بدیهی است که باید به نحوه نگهداری و مراقبت از آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

خیلی از افرادی که زیاد از چای ساز یا سماور استفاده می‌کنند از این گله دارند که بعد از استفاده مکرر، دستگاه زیبایی و جلای خود را از دست می‌دهد یا داخل آن به شدت رسوب جمع می‌شود؛ ما در اینجا قصد داریم نکات ریزی را به شما یادآوری کنیم تا علاوه بر این که کتری یا چای ساز شما همیشه مثل روز اولش باشد بلکه داخل آن خالی از هر گونه رسوب و جرم بماند، تا شما عزیزان طعم واقعی یک نوشیدنی گرم، مثل یک چای تازه دم را به خوبی احساس کنید.

به طور کلی استفاده درست از کتری قوری شامل چند نکته ریز اما مهم است که با رعایت آنها طول عمر کتری قوری را به طور چشمگیری افزایش می‌دهید.

  • نکات قابل توجه در اولین استفاده و آب‌بندی کتری
  • رسوب زدایی و جلوگیری از رسوب بستن.
  • نگهداری و مراقبت از کتری قوری حین استفاده

۵ مرحله مهم در استفاده از کتری استیل نو!

وقتی یک قوری کتری نو خریداری می‌شود، برای آب‌بندی کردن آن، یک سری نکات هست که باید انجام شود. در این قسمت می‌خواهیم نکات مهمی که در زمانِ استفاده باید در نظر بگیرید را بیان کنیم. زمانی که یک کتری جدید می‌خرید، ابتدا باید خصوصیات آن را بشناسید. در ادامه توضیحات کاملی در این خصوص داده‌ایم.

قبل از استفاده از کتری استیل برای اولین بار باید برخی نکات را رعایت کنید. در غیر اینصورت ممکن است از کیفیت چای راضی نباشید!

در استفاده از کتری جدید پیش از هر چیز به نوع کتری توجه کنید. کتری‌ها صرف نظر از جنس، دو نوع اصلی دارند: گازی و برقی.

آب‌بندی کردن کتری ۴ مرحله کلی دارد که به اختصار توضیح خواهیم داد:

  1. کتری را به طور کامل بشویید و تمیز کنید.
  2. کتری را با آب پر کنید و بگذارید بجوشد.
  3. این عمل (مراحل 2 و 3) را حداکثر 4 بار تکرار کنید.

مراقبت و نگهداری از انواع کتری

در ادامه راه‌های مراقبت از انواع کتری برقی و گازی را برای شما شرح خواهیم داد.

۱. پاکسازی کلی کتری

اولین گام برای استفاده از کتری نو تمیز کردن کتری است. معمولاً کتری‌های نو حاوی برخی برچسب‌ها هستند. ابتدا باید آن‌ها را از کتری جدا کنید. از طرفی نگهداری کتری‌ها در مغازه موجب تجمع گرد و غبار در سطح درونی و بیرونی آن‌ها می‌شود.

برای خلاص شدن از شر مواد شیمیایی و گرد و غبار، کتری را با مایع یا صابون ظرفشویی به‌خوبی تمیز کنید. اگر کتری شما برقی است، کابل برق یا سایر قطعات الکتریکی آن را نشویید. همچنین کتری را در آب غرق نکنید؛ در صورت غوطه‌ور کردن کتری در آب ممکن است آب به اجزای الکتریکی آن نیز برسد. قسمت‌های الکتریکی نباید با آب برخوردی داشته باشند.

۲. جوشاندن آب در کتری

در این قسمت با توجه به نوع کتری دو حالت وجود دارد:

      • اگر کتری لوله دار گازی دارید، باید آن را تا جایی از آب پر کنید که آب تا نزدیکی دهانه کتری بیاید. اگر بیش از این مقدار کتری را پر کنید، خطر حباب زدن آب در زمان جوشیدن وجود دارد. نکته دیگر این است که زمان قرار دادن کتری روی اجاق گاز توجه کنید که پایه کتری به‌طور مستقیم بالای شعله یا صفحه داغ قرار گیرد. زمانی که آب جوشیده شد، صدایی شبیه سوت می‌شنوید. در این زمان باید شعله زیر کتری را خاموش کنید.
      • اگر کتری شما برقی است، کتری را تا جایی از آب پر کنید که حداکثر سطح آب را نشان می‌دهد. پس بهتر است از آن فراتر نروید! دقت کنید. کتری برقی در این زمان درست کار می‌کند.

۳. دور ریختن آب جوشیده شده

اولین آبی که در کتری جوشانده می‌شود. قابل استفاده نیست. زیرا مواد شیمیایی درون کتری با آب مخلوط می‌شوند. بنابراین باید آب را دور بریزید. وقتی آب را دور می‌ریزید، ممکن است متوجه شوید که رنگ پایه کتری تغییر کرده است. (مخصوصاً در کتری‌های گازی که از جنس مس هستند.) نگران نباشید! تغییر رنگ به دلیل ماده شیمیایی است. قبل از پر کردن مجدد کتری، پایه را با یک پارچۀ تمیز پاک کنید.

4. کتری شما آماده استفاده است!

می‌توانید آب را در آن بجوشانید و مصرف کنید. اکنون که کتری شما براق و تمیز است، زمان خوبی برای استفاده از آن و درست کردن یک چای یا دمنوش دلپذیر است!

رسوب زدایی از سماور و کتری

  • کتری را داغ کنید و ناگهان مقداری آب یخ درون آن بریزید ( برای این منظور نباید کتری بسیار داغ شود که موجب ریختن لحیم آن می‌گردد.)
  • راه دیگری که برای رسوب زدایی؛ در ظرف مورد نظر مقداری (این مقدار بستگی به نوع ظرف دارد) ۲ یا ۳ سیب زمینی رنده کنید. مدت نیم ساعت با آب درون آن، بجوشانید. بعد یک تکه زاج سفید کوبیده، به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بجوشانید مشکل رفع خواهد شد.
  • می‌توانید برای جرم گیری آن مقداری جوش شیرین را درون آب کتری بریزید و آن‌را روی شعله بگذارید و اجازه دهید به خوبی بجوشد. اگر هنوز رسوبات به طور کامل رفع نشده بود همین کار را تکرار کنید ثمربخش خواهد بود.
  • برای این منظور مقداری آب درون کتری شیردار بریزید آن را در مدت نصف روز در جایخی یخچال قرار دهید. پس از گذشت مدت مذکور آن را درآورده پس از خارج شدن یخ از آن کتری رسوب زدایی می‌شود (به شرطی که مقدار رسوبات زیاد حجیم نباشد).

نکات مهم در نگهداری و استفاده از کتری (گازی و برقی)

برای افزایش عمر کتری روش‌های مراقبت و نگهداری از کتری و باید برخی نکات مهم را رعایت کنید:

    • قبل از جوشاندن آب در کتری‌های گازی باید آن‌ها را تا حد معینی از آب پر کنید. این در حالی است که در کتری‌های برقی باید کتری را تنها به میزانی که نیاز دارید، از آب پر کنید. این کار باعث افزایش دوام المنت گرمایشی کتری می‌شود.
    • هیچ‌گاه کتری خالی را روی شعله یا پایه قرار ندهید. (هم در مورد کتری‌های گازی و هم برقی)
    • هیچ‌گاه کتری را تا سر پر نکنید.
    • مراقب باشید کتری را بدون آب روشن نکنید یا در حین کار، آب آن تمام نشود.
    • اگر کاری با کتری یا چای‌‌ساز ندارید حتما آن را خاموش کنید.
    • رسوب‌ زدایی منظم را همیشه در برنامه‌ خود داشته باشید.

استفاده از رسوب گیر کتری

یکی از روش‌های بسیار رایج در استفاده از کتری و جلوگیری از تشکیل رسوب و یا رسوب زدایی کتری ، استفاده از رسوب گیر کتری است. تقریباً تمام خانواده‌ها حداقل یک‌بار از این وسیله استفاده کرده‌اند و متناسب با نوع آب مصرفی منطقه و یا جنس کتری آن‌ها، نتیجه‌های متفاوت دریافت کرده‌اند.

چکیده مطالب

طبق آنچه که در این مقاله آورده شد، به طور کلی مراقبت و نگهداری از کتری و قوری (فارغ از نوع آن) به سه مرحله کلی تقسیم می‌شود. این مهم است که اولین استفاده از آن چگونه باشد باشد.

نکته دیگر که در اینجا حائز اهمیت است این است که نحوه صحیح هربار استفاده از قوری کتری در افزایش طول عمر آن تاثیر بسزایی دارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *