دیباگران » انواع تابه و خرید بهترین مدل آن
انواع تابه و خرید بهترین مدل آن

انواع تابه و خرید بهترین مدل آن

خرید بهترین مدل تابه

تابه‌ها از جمله پرکاربردترین لوازم آشپزخانه هستند که به طور روزانه استفاده می‌شوند. همان طور که می‌دانید این ظروف در مقابل حرارت مستقیم و در تماس مستقیم با مواد غذایی قرار می‌گیرند. پس مهم است که در خرید آنها دقت کرده و سعی کنید بهترین جنس تابه را برای آشپزخانه خود تهیه نمایید. در ادامه قصد داریم شما را با انواع این محصول، ویژگی‌ها، مزایا و معایب هر کدام از آنها آشنا کنیم.

انواع تابه و خرید بهترین مدل آن

انواع تابه بر اساس جنس

تابه‌ها را می‌توان بر اساس جنس و یا متریال بکار رفته در آنها دسته بندی کرد. لازم است به این نکته توجه داشته باشید که تابه‌ها بر اساس جنس دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند و لازم است هر فرد پیش از خرید تابه‌ها، به این ویژگی‌ها توجه کند.

 فولاد ضد زنگ

ماهیتابه‌های ساخته شده از جنس فولاد ضدزنگ محصولاتی با عمر بسیار طولانی هستند. با این حال به خاطر همین ویژگی‌ مثبت ممکن است قیمت آن‌ها نسبت به بقیه محصولات مشابه بیشتر باشد. همچنین توجه داشته باشید با خرید این نوع از ظروف ضدزنگ، احتمالا نیاز باشد از روغن بیشتری استفاده نمایید، زیرا استفاده کم روغن منجر به چسبیدن مواد غذایی به کف تابه خواهد شد.

آلومینیوم

بسیاری از تابه‌های آلومینیومی موجود در بازار، دارای پوشش لعابی در خارج و پوشش نچسب در داخل ظرف هستند. این ویژگی‌ باعث می‌شود این ظروف ماندگاری بیشتر، مقاومت بسیار بالا در برابر خراشیدگی و لکه‌ داشته باشند و همین طور تمیز کردن آن‌ها آسان تر شود.

از سوی دیگر در این دسته از محصولات، گزینه‌هایی همچون آلومینیوم آنودایز شده یا آلومینیوم ریخته‌ گری شده نیز وجود دارد. این نوع تابه‌ها به شکلی شبیه به ظروف چدنی ساخته می‌شوند اما وزنی سبک تر نسبت به محصولات چدنی دارند و همچنین رسانای حرارتی بیشتری نسبت به نمونه‌های آلومینیومی خود دارند. البته لازم به ذکر است بگوییم که ظروف آلومینیومی بدون روکش داخلی ، گزینه مناسبی برای پخت غذاهای اسیدی به حساب نمی‌آیند.

 چدنی

ظروف ساخته شده از جنس چدن، با وجود این که نسبت به تابه‌های دیگر بسیار دیرتر گرم می‌شوند اما به خوبی قابلیت حفظ حرارت را دارند و برای پخت آهسته با حرارت ملایم گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. نکته قابل توجهی که در خصوص استفاده از این محصولات باید بدانید، این است که پس از خاموش کردن اجاق، مواد غذایی در تابه چدن به مدت چند دقیقه دیگر همچنان در حال پختن و گرم شدن خواهد بود.

چدن به صورت طبیعی جنسی است که ممکن است زنگ بزند، بنابراین تابه‌های چدنی معمولاً دارای پوشش داخلی نچسب یا لایه‌ای نازک از مینا چینی هستند. این لایه نچسب داخلی به آنها این امکان را می‌دهد که به راحتی تمیز شوند. لازم به ذکر است که ظروف چدنی بدون روکش، قابلیت استفاده در ماشین ظرفشویی را نخواهند داشت. در صورتی که بتوانید به صورت صحیحی از مدل‌های چدن با پوشش استفاده کنید، امکان استفاده از این ظروف به مدت سال‌ها امکان پذیر خواهد بود و نیازی به تعویض آنها نخواهید داشت.

 مسی

تابه‌هایی مسی نسبت به سایر محصولات مشابه، این مزیت‌ را دارند که یک رسانای گرمایی ایده‌ آل محسوب می‌شوند، اما باید بدانید که ماهیتابه‌های ساخته شده از مس به قیمت بالایی به بازار‌ها عرضه می‌شوند. این مهم است که بدانید مس با غذاهای اسیدی مانند ماهی و گوشت واکنش داده و از این رو، ماهیتابه‌های مسی باید با لایه‌ای از قلع یا فولاد ضد زنگ پوشیده شوند تا از واکنش با مواد غذایی جلوگیری شود.

انواع تابه و خرید بهترین مدل آن

به منظور حفظ زیبایی این تابه‌ها، نیاز است ظروف مسی را تحت جلادهی دوره‌ای قرار دهید. همچنین  لازم به ذکر است که نباید این نوع ظروف را روی اجاق‌های شیشه‌ای استفاده کنید، مگر اینکه یک لایه فلزی دیگر (معمولاً آلومینیوم) بین محصول مسی و سطح اجاق قرار گرفته باشد.

انواع تابه بر اساس کاربرد

امکان طبقه بندی این محصولات بر اساس کاربرد و شیوه استفاده از آن‌ها نیز وجود دارد. تنوع این ظروف به‌قدری زیاد است که ممکن است برخی از کاربران در هنگام خرید دچار سردرگمی شوند. در ادامه به مظور رفع این مورد، به بررسی و شرح ویژگی‌ انواع ماهی‌تابه بر اساس کاربرد آن‌ها خواهیم پرداخت.

معمولی

اولین نوعی از این محصولات که قصد معرفی آن به شما را داریم، مدل معمولی است. تقریبا همه ما با این مدل آشنایی داریم و تقریباً در هر آشپزخانه‌ای یک تابه معمولی قابل‌ مشاهده است. این مدل از ظروف برای پخت و پز و سرخ‌ کردن مواد غذایی مختلف استفاده می‌شود و دارای انواع مختلفی از نظر جنس بدنه و طراحی می‌باشد.

لبه دار

یک نوع دیگر از ماهیتابه که در بازار‌های فروش لوازم خانگی وجود دارند و بسیاری از افراد تمایل به خرید این نوع را دارند، مدل لبه‌ دار است. این نوع ظروف به دلیل لبه‌های بلند خود، بسیار مناسب برای پختن انواع خوراک و گوشت و مرغ است. همچنین این ظرف مزیت‌هایی دارد برای مثال اگر قصد داشته باشید برای سرخ کردن مواد غذایی از این نوع محصول استفاده کنید، دیگر نیازی نیست نگران پاشیدن روغن به بیرون باشید، زیرا روغن به لبه‌های این ظرف برخورد می‌کند و به هیچ عنوان به بیرون نمی‌پاشد.

انواع تابه و خرید بهترین مدل آن

گریل

یکی دیگر از پر کاربردترین و پر طرفدارترین تابه‌هایی که در بازارهای فروش لوازم خانگی وجود دارند، گریل هستند که در ادامه به شرح و بررسی این محصول خواهیم پرداخت. این مدل دارای کفی با شیارهای خاص بوده و برای سرخ‌ کردن و کباب کردن گوشت و مرغ بسیار مناسب است. معمولا این ظروف از جنس چدن و با پوشش نچسب تفلون ساخته خواهند شد. همچنین، تابه‌های گریل در دو نوع با درب یا بدون درب در بازار‌های فروش وجود داشته و به فروش می‌رسند.

رژیمی

نوع دیگری از محصولات پرکاربرد و پرطرفداری که در بازارهای فروش لوازم خانگی می‌توانید پیدا کنید تابه‌های رژیمی هستند. معمولاً این نوع از محصولات دارای دو درب هستند و امکان قفل شدن درب‌های این محصول پس از قرار گرفتن مواد غذایی داخل آن وجود خواهد داشت. نکته بسیار مهمی که در خصوص این ظرف وجود دارد این است که غذا درون آن با بخار آب شروع به پختن و سرخ شدن خواهد کرد. از آن جایی که در این نوع ماهیتابه نیازی به استفاده از روغن نیست، آن را رژیمی می‌نامند.

  سخن پایانی

برای خرید تابه برای آشپزخانه باید با انواع آن‌ها، مزایا، معایب و انواع جنس‌های به کار رفته در این محصولات آشنا شوید. تا با آگاهی کامل و دید باز در خصوص خرید بهترین و با کیفیت‌ ترین تابه تصمیم‌ گیری کنید. برای تجربه خریدی امن و مطمئن می‌توانید وارد قسمت خرید سایت شده و پس از مقایسه انواع محصولات با یکدیگر، بهترین و مناسب‌ترین را برای خود انتخاب نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *