دیباگران » معرفی انواع ظروف سرو نوشیدنی و کاربرد آن‌ها

معرفی انواع ظروف سرو نوشیدنی و کاربرد آن‌ها

انواع ظروف سرو نوشیدنی مثل لیوان، فنجان، ماگ و ده‌ها نام دیگر هستند، که ما در این مقاله قصد داریم انواع لیوان و کاربرد آن‌ها برای شما شرح دهیم. تا آخر همراه ما باشید تا هرچه درباره لیوان‌های مختلف هست بدانید.

انواع ظروف سرو نوشیدنی‌های سرد

بیایید اول درمورد ظروف مخصوص نوشیدنی سرد صحبت کنیم، لیوان، شات، گیلاس و چنین ظروفی که عموما برای سرو انواع نوشیدنی سرد استفاده می‌شوند.

به طور معمول برای سرو نوشیدنی‌های سرد از لیوان‌های بزرگ استفاده می‌شود. ظروفی بلند که حجم بالایی از مایعات را در خود جای می‌دهند.

لیوان‌های دسته دار و بدون دسته

معرفی انواع ظروف سرو نوشیدنی و کاربرد آن‌ها

کاربرد اصلی دسته در لیوان، جلوگیری از سوختن دست در هنگام گرفتن ظرف حاوی مایع داغ است. البته در بعضی از لیوان‌ها این دسته شکل نمادین و تزئینی دارد. هر طور که باشد این بخش، وجه تمایز دو نوع لیوان است.

لیوان پایه دار

لیوان پایه دار از فرهنگ‌های اروپایی وارد آسیا و ایران شدند، آنها می‌توانند برای سرو نوشیدنی‌های الکلی و یا دسر استفاده شوند.

لیوان‌های پایه دار در انواع مختلف برای سلایق متنوع و مصارف گوناگون تولید می‌شوند، لیوان پایه کوتاه طرحدار، عموما برای سرو دسر و نوشیدنی‌های ترکیبی مثل شیک یا اسموتی استفاده می‌شود و لیوان پایه بلند در اکثر مواقع برای سرو نوشیدنی‌های الکلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارچ و لیوان

مهم‌ترین کاربرد یک سرویس پارچ و لیوان، راحت کردن میزبان از زحمت سرو نوشیدنی برای تک به تک مهمان‌هاست و همینطور مهمان‌ها می‌توانند به هر مقدار که دلشان می‌خواهد از نوشیدنی برای خود بریزند.

جدا از کارایی، پارچ و لیوان ست زیبایی خاص خود را هم دارند، به جای استفاده از ظروف نا همخوان، شما یک ست خواهید داشت که در طرح مشابه تولید شدند و با هم هارمونی دارند.

انواع ظروف سرو نوشیدنی گرم

گروه دیگر، ظروف مخصوص سرو انواع نوشیدنی گرم هستند، انواع فنجان، انواع استکان و ماگ که هر کدام کاربرد و طرفداران خاص خود را دارند. پس به ادامه توضیحاتمان درباره انواع لیوان و کاربرد آن‌ها بپردازیم.

البته که هر نوشیدنی در ظرف مخصوص خود هم درخور و هم زیباتر است. در ادامه ما پر طرفدان ظروفی که امروزه برای سرو نوشیدنی‌های گرم استفاده می‌شوند را معرفی خواهیم کرد.

انواع فنجان و استکان

از آنجا که چای جایگاه ویژه‌ای بین تمام ما ایرانیان دارد، اول از ظروف سرو این نوشیدنی دوست داشتنی شروع می‌کنیم. البته که جز چای نوشیدنی‌های دیگری هم در این فنجان و استکان‌ها سرو می‌شوند که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند.

فنجان

کوچک، تپل و جمع و جور، شاید این اولین تصویر و تعریف ما از فنجان باشد. ظروفی که با نقش و نگارهای رنگارنگ و تراش‌های زیبا، به مهمانی‌ها جلوه می‌بخشند. اما این فقط ویترین یا یک بخش کوچک از خانواده بزرگ فنجان‌هاست.

فنجان بلور و کریستال: ساده و زیبا، این نوع از فنجان‌ها بدون رنگ و لعاب هستند اما می‌توانند تراش‌های خیره کننده‌ای داشته باشند. اگر از آن دسته آدم‌های ساده پسند هستید که زیبایی را در سادگی می‌بینند، فنجان‌های بلور یا کریستال بدون تراش گزینه مناسب شما هستند.

فنجان چینی، سرامیکی و سفالی: این نوع فنجان می‌تواند تک رنگ با نقوش ساده یا پر از نقش و نگار و طرح‌های مجلل باشد. و هر کدام مناسب یک موقعیت و یک سبک زندگی است.
فنجان‌های چینی با طرح‌های کلاسیک و مجلل، مناسب سرو چای و قهوه در مهمانی‌های رسمی هستند. فنجان‌های سرامیکی و سفالی که نقوش فانتزی دارند را عموما برای مصارف شخصی یا پذیرایی از دوستان و مهمانان صمیمی استفاده می‌کنند.

استکان

گرچه استکان دسته دار نیز تولید می‌شوند، اما تصویر ذهنی ما از این ظرف، یک استوانه کمرباریک است، که چندان دور از واقعیت نیست. در ادامه ما انواع استکان و کاربرد آنها را برای شما مفصلا توضیح خواهیم داد.

معرفی انواع ظروف سرو نوشیدنی و کاربرد آن‌ها

استکان کمرباریک: معروف‌ترین استکان همین است، استکان کمر باریک ما را یاد گذشته‌ها، خانه پدربزرگ و مادر بزرگ و حتی قهوه‌خانه‌های قدیمی می‌اندازد. می‌توان گفت که این نوع استکان فقط برای نوشیدن چای استفاده می‌شود.
نقوش روی استکان‌های کمرباریک از گل و مرغ تا تصویر ناصرالدین شاه قاجار، با ذات این استکان همخوانی دارند.

استکان ساده: استکان به طور کلی از فنجان کوچک‌تر است و معمولا پایه یا دسته ندارد. استکان‌های ساده به آن‌هایی گفته می‌شود که طرح خاصی ندارند و تراش‌های روی آن‌ها ساده و موازی است.

ست استکان و فنجان نعلبکی

حالا که با انواع فنجان و استکان آشنا شدیم، برویم سراغ ست فنجان و استکان نعلبکی، نعلبکی در هرجایی جز ایران صرفا برای نگهداشتن لیوان، فنجان و استکان استفاده می‌شود، اما در ایران ما از آن برای خنک کردن چای استفاده می‌کنیم پس کاربردی بودن از زیبایی مهم‌تر است.

سرویس فنجان نعلبکی: 6 عدد فنجان همراه 6 عدد نعلبکی مشابه، یک سرویس چای خوری را تشکیل می‌دهند که می‌تواند از جنس چینی، بلور، کریستال، سرامیک و سفال باشد.

سرویس استکان نعلبکی: مثل نمونه بالایی، سرویس استکان نعلبکی (ست چای خوری) هم شامل 6 عدد استکان و 6 عدد نعلبکی ست است. این سرویس معمولا از جنس، بلور و کریستال است اما می‌تواند از متریال‌های دیگر هم ساخته شود.

ماگ چیست؟

مدت زیادی از فراگیر شدن ماگ در ایران نمی‌گذرد. این ظرف سرو نوشیدنی را می‌توان اینطور تعریف کرد: لیوانی دسته دار که معمولا از جنس سرامیک، سفال یا شیشه است. البته تراول ماگ‌ها یا ماگ‌های سفری که برای حمل نوشیدنی استفاده می‌شوند از جنس فلز و پلاستیک هستند.

انواع ماگ

معرفی انواع ظروف سرو نوشیدنی و کاربرد آن‌هاماگ هم مثل تمام ظروف انواع مختلفی دارد که به خاطر کاربرد‌های متنوع و تفاوت سلایق ساخته می‌شوند. در ادامه تمام انواع ماگ را با تنوع‌ها و کاربردها برای شما شرح خواهیم داد. پس کنار ما بمانید.

ماگ قهوه (ماگ فانتزی): دلیل اینکه ماگ فانتزی را با ماگ قهوه در یکی کردیم، مورد استفاده مشابه آن‌هاست. ماگ قهوه به ماگ‌های بزرگ در هر جنسی گفته می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد آن، همانطور که از اسمش پیداست، سرو قهوه است.

ماگ دمنوش: این ماگ، یک صافی در خود دارد که چای یا دمنوش‌ها را در آن می‌ریزند و پس از دم آمدن بیرون آورده و به راحتی نوشیدنی خود را میل می‌کنند. این ماگ می‌تواند از جنس چینی، سرامیک و حتی شیشه باشد.

تراول ماگ (ماگ درب دار): سبک زندگی شلوغ و وقت کم، باعث شده است ما ابزار و ظروفی بسازیم که بتوانند در این هیاهو کمک حال ما باشند. تراول ماگ یا ماگ سفری، برای حمل بی‌دردسر نوشیدنی طراحی و ساخته شده است، شما می‌توانید چای، قهوه و دیگر نوشیدنی‌ها را در این ظرف بریزید، درب آن را ببندید و به راحتی همراه خود ببرید.

سخن پایانی

پس از بررسی چندین مدل لیوان، فنجان، استکان و دیگر ظروف سرو نوشیدنی حالا شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود، هر کدام را که می‌پسندید انتخاب کنید.

ما گفتیم که هر ظرفی مناسب سرو یک نوشیدنی است، اما اختیار عمل همیشه مهم بوده و هست، شما می‌توانید چای را در جام و شربت را در استکان سرو کنید، ما فقط پیشنهاد می‌دهیم، در آخر تصمیم با شماست.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *