دیباگران » راهنمای خرید بهترین اسپرسو ساز خانگی
بهترین اسپرسو ساز خانگی

راهنمای خرید بهترین اسپرسو ساز خانگی

برای قهوه خورها، شب‌زنده‌داران و عاشقان کافئین؛ بهترین اسپرسو ساز خانگی یک موهبت است. یک دستگاه که با استفاده از فشار بخار و آب جوش، پودری که از قهوه آسیاب شده به دست آمده را به یک نوشیدنی پر از انرژی تبدیل می‌کند.

ما در این مقاله قصد داریم، شما را در خرید بهترین دستگاه اسپرسو ساز خانگی راهنمایی کنیم. تا انتها همراه ما باشید تا انواع دستگاه‌ها و مشخصات آن‌ها را با دقت بررسی کنیم.

آشنایی با اسپرسو ساز خانگی

زادگاه دستگاه اسپرسو ساز، ایتالیاست. مردی به نام آنجلو موریندو، در سال 1884 دستگاه بزرگی برای تهیه قهوه به روشی متفاوت و سریع اختراع کرد و اسمش را “ماشین بخار جدید برای تهیه سریع و به‌صرفه نوشیدنی قهوه” گذاشت. کمی طولانی است.

مدتی بعد در سال 1901 لوییچی بتزا، با ایجاد تغییرات متعددی در دستگاه موریندو، عملکرد آن را ارتقا داد و اسپرسو ساز را به جهان معرفی کرد. پس از این دو مرد که خالقین اسپرسو ساز بودند، دزیدریو پاوونی در سال 1906 یک سری امکانات جدید به دستگاه اضافه و حق اختراع آن را از آن خود کرد.

دستگاه اسپرسو ساز از چه اجزایی تشکیل شده است؟

از اولین دستگاهی که موریندو ساخت تا ماشینی که پاوونی حق اختراعش را کسب کرد. اجزای اسپرسو ساز تغییرات زیادی داشتند. ولی ما قصد بررسی ماشین‌های اولیه را نداریم، در ادامه اجزای اصلی اسپرسو سازهای کنونی را با توضیحاتی درمورد کاربرد آنها نام می‌بریم.

بهترین اسپرسو ساز خانگی

    • گروپ هد (Head Group)

گروپ هد یا گروپ؛ قسمتی از دستگاه اسپرسو ساز است که وظیفه عصاره گیری را بر عهده دارد.

    • پرتافیلتر (Portafilter)

این بخش از دستگاه سبد و پودر قهوه را در خود جای می‌دهد و به سر گروپ متصل می‌شود.

    • سبد پرتافیلتر (Portafilter Basket)

این سبد داخل پرتافیلتر قرار گرفته و پودر قهوه در آن ریخته می‌شود.

    • نازل بخار (Steam Nozzle)

این قسمت از دستگاه قابلیت ایجاد بخار دارد.

ویژگی‌های یک اسپرسو ساز باکیفیت

برای خرید اسپرسو ساز باکیفیت باید به ویژگی‌های آن و تفاوت‌های هر دستگاه توجه کنید. همراه ما باشید تا شما را در خرید بهترین اسپرسو ساز خانگی راهنمایی کنیم.

میزان توان و فشار بخار دستگاه

منظور از فشار بخار؛ میزان قدرت دستگاه برای تولید فشار بخار آب است. فشار بخار، روی پودر قهوه باعث استخراج عصاره غلیظی می‌شود که تمام کافئین و مزه عالی قهوه را در خود دارد.

هرچه توان دستگاه برای تولید بخار بیشتر باشد، قهوه مرغوب‌تر و عصاره باکیفیت‌تر خواهد بود. بیشترین میزان فشار بخار برابر با 15 بار یا 1000 تا 1600 وات است.

جنس بدنه دستگاه اسپرسو ساز

کار با بخار و حرارت بالا، تماس با آب عوامل مخربی هستند که می‌‎توانند به بدنه دستگاه آسیب بزنند، برای همین پیش از خرید به جنس بدنه و توان مقاومت آن در برابر بخار توجه کنید. فلزات مقاوم مثل استیل و فولاد یا پلاستیک فشرده از جمله متریال‌هایی هستند که در ساخت بدنه دستگاه اسپرسو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گروپ هد و پرتافیلتر

همان‌طور که بالا گفتیم، پرتافیلتر در گروپ هد قرار گرفته و این دو قهوه را برای عصاره گیری نگه‌می‌دارند. کیفیت پرتافیلتر تاثیر به سزایی در عصاره گیری و طعم قهوه دارد. اگر پرتافیلتر و گروپ هد کیفیت پائینی داشته باشند، عصاره قهوه به‌خوبی استخراج نشده و اسپرسوی شما در نهایت رقیق و بدمزه خواهد شد.

سیستم قطع خودکار

بعضی از دستگاه‌های اسپرسوساز خانگی پس از تهیه قهوه برای مدت کوتاهی روشن می‌مانند و سپس به‌صورت خودکار خاموش می‌شوند. این قابلیت باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش عمر دستگاه می‌شود.

سیستم پاکسازی خودکار

برای راحتی استفاده و حفظ پاکیزگی، بعضی دستگاه‌ها قابلیت پاک‌سازی خودکار دارند. بدون نیاز به کار خاصی از جانب مصرف‌کننده، دستگاه به‌صورت خودکار اجزا را تمیز می‌کند.

نکات مهم قبل از خرید بهترین اسپرسو ساز خانگی

حالا که شما با اجزای اسپرسوساز و خصوصیات این دستگاه آشنا شدید. وقت انتخاب رسیده است. برای انتخاب و خرید، باید به یک سری نکات مهم که ما در ادامه درباره‌ی آن صحبت خواهیم کرد، توجه کنید. به عنوان مثال: نوع دستگاه و کارکرد آن.

چقدر بودجه در نظر دارید؟

قبل از هرچیز باید مقدار مبلغی که برای خرید اسپرسو ساز در نظر دارید را مشخص کنید. با این کار می‌توانید گزینه‌های خود را دست‌چین و انتخاب را آسان‌تر کنید. وقتی گزینه‌های شما بی‌شمار باشند انتخاب بسیار سخت می‌شود.

با محدود کردن گزینه‌ها بر اساس بودجه، شما می‌توانید دیگر نکات را در نظر گرفته و با بررسی آنها محصول مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید.

بهترین اسپرسو ساز خانگی

حرفه‌ای هستید یا تازه‌کار؟

سه نوع دستگاه اسپرسو ساز برقی خانگی وجود دارد، نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و دستی، اسپرسو ساز دستی مناسب افرادی است که با صبر و حوصله و آگاهی نسبت به تهیه اسپرسو با دستگاه کار می‌کنند. شما می‌توانید نوشیدنی خود را به صورت دستی آماده و میل کنید.

اسپرسو ساز اتوماتیک نیازی به کمک شما ندارد، خودش دانه قهوه را آسیاب، مقدار مناسب از آب و قهوه را مشخص و اسپرسو را آماده می‌کند. دیگر نیازی به‌اندازه گیری دقیق و تهیه قهوه به‌صورت دستی نیست. نوع نیمه اتوماتیک یک تفاوت کوچک با اتوماتیک دارد، خودش دستگاه را خاموش نمی‌کند، پس از تهیه قهوه شما باید دستگاه را به‌صورت دستی خاموش کنید.

کارکرد دستگاه

بعضی از دستگاه‌های اسپرسو ساز، به‌جز اسپرسو، قهوه فرانسه نیز درست می‌کنند. خرید همچین دستگاه یک تیر و دو نشان است. شما می‌توانید با هزینه کمتر دستگاهی تهیه کنید که دو نوع قهوه متفاوت را همزمان برای شما آماده کند.

انواع نوشیدنی بر پایه اسپرسو

پس از خرید بهترین اسپرسو ساز خانگی، می‌توانید با یک شات اسپرسو نوشیدنی‌های مختلفی تهیه و نوش‌جان کنید. به عنوان مثال با استفاده از نازل بخار، شیر گرم و کف شیر آماده و به شات اسپرسو اضافه کنید. حالا شما یک لیوان لاته خوشمزه دارید.

می‌توانید از چاشنی‌های دیگر سیروپ‌ها مختلف و شکلات استفاده کرده و نوشیدنی‌های خوشمزه زیادی با یک دستگاه ساده درست کنید.

جمع بندی

برای انتخاب و خرید بهترین اسپرسو ساز خانگی باید به تمام نکاتی که در بالا گفتیم توجه کنید. اول بودجه خود را مشخص کنید. بعد به میزان تخصص خود در تهیه قهوه یا استفاده از دستگاه اسپرسو ساز توجه کنید. سپس از بین گزینه‌هایی که دارید برحسب سلیقه و نیاز خود یکی را انتخاب کنید. قبل از خرید به گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاه دقت کنید.

پس از خرید دستگاه و قبل از اولین استفاده، دفترچه راهنمای آن را با دقت مطالعه کنید تا در حین استفاده به مشکل برنخورید. در آخر توصیه می‌کنیم اسپرسو سازی بخرید که برای مدت طولانی کیفیت خود را حفظ کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *