دیباگران » بهترین تخته آشپزخانه را چطور انتخاب کنیم؟
بهترین تخته آشپزخانه را چطور انتخاب کنیم

بهترین تخته آشپزخانه را چطور انتخاب کنیم؟

بهترین تخته آشپزخانه، شامل بهترین تخته گوشت و بهترین تخته برش است. ما در این مقاله قصد داریم شما در انتخاب و خرید تخته گوشت و تخته برش مناسب راهنمایی کنیم. قبل از هرچیز باید هر کدام از آن‌ها را معرفی و کاربرد‌هایشان را بگوییم.

تخته گوشت و برش

تخته گوشت یا تخته برش، به صفحه‌ای صاف که از متریالی مقاوم مثل چوب، پلاستیک، شیشه، گرانیت، مرمر و… برای برش انواع مواد خوراکی است. تخته برش همانطور که اسمش پیداست برای راحتی خرد کردن و برش زدن مواد خوراکی استفاده می‌شود.

در ادامه به انواع تخته برش و معایب و مزایای هرکدام خواهیم پرداخت. امروزه که آهن و پلاستیک و سنگ، به راحتی در دست انسان تبدیل به هر وسیله‌ای می‌شوند. می‌توان تخته برش‌ها را از هر جنس و سایزی در بازار پیدا کرد و با مقایسه محصول مناسب هر سلیقه را انتخاب کرد.

تخته برش چوبی

بهترین تخته آشپزخانه را چطور انتخاب کنیم؟

چوب از پرکاربردترین متریال‌ها در تولید تخته برش است. قبل از رشد تکنولوژی چوب؛ دم دست‌ترین متریال برای ساخت اکثر ابزار مورد نیاز انسان بود. به همین خاطر قدیمی‌ترین نوع تخته برش از جنس چوب بوده‌است. تخته گوشت چوبی معایب و مزایای خاص خود را دارد.

معایب تخته گوشت چوبی

      • اولین عیب تخته گوشت یا تخته برش چوبی منافذ موجود در بافت آن است. چوب بافتی منسجم اما پر از منفذ دارد، مایعات و موارد ریز می‌توانند وارد این منافذ شده و گیر کنند. برای همین تمیز کردن تخته برش چوبی بسیار سخت خواهد شد.
      • دومین نقطه ضعف تخته گوشت چوبی جنس نسبتا نرم آن است. هنگام برش، چاقو می‌تواند خط و شیارهایی روی تخته چوبی ایجاد کند و در صورت ادامه این روند، تکه‌های ریزی از تخته جدا و با مواد غذایی ترکیب خواهند شد.

مزایای تخته برش چوبی

      • مهم‌ترین مزیت تخته برش چوبی سازگاری آن با مواد غذایی است. برخلاف پلاستیک و فلز، چوب یک ماده زنده از دل طبیعت است. به همین خاطر کمترین میزان از مواد مضر را در خود دارد. پلاستیک که از مهم‌ترین اکتشافات بشر مدرن است؛ می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. اما چوب اینطور نیست.
      • دومین دلیلی که تخته برش چوبی را در لیست تخته برش‌های محبوب نگه‌می دارد، کشش ما به طبیعت و مواد طبیعی است. به خاطر تردید انسان‌ها در مورد مواد ناشناخته، ابزاری که از مواد طبیعی ساخته شده‌باشند. در صدر لیست بهترین تخته آشپزخانه قرار می‌گیرند.

تخته برش پلاستیکی و سیلیکونی

وقتی نفت استخراج و پالایش شد. پلاستیک یکی از موادی بود از آن به دست آمد. امروزه، این ماده بر پایه نفت، متریال اصلی تولید بسیاری از ابزار آشپزخانه است. تخته برش‌های پلاستیکی یکی از این ابزار هستند که بسیار پرطرفدار و کارآمد هستند. در ادامه ما مزایا و معایب این تخته برش را برای شما خواهیم گفت.

معایب تخته برش پلاستیکی

      • اولین عیب تخته گوشت یا تخته برش پلاستیکی، رنگ گرفتن آن است. برش سبزی روی این تخته رنگ آن را سبز و برش هویج رنگ آن را نارنجی می‌کند. شما می‌توانید برای از بین بردن این رنگ‌ها از شوینده‌های قوی یا سفید کننده‌ها استفاده کنید.
      • دومین عیبی که تخته گوشت‌های پلاستیکی دارند. عدم امکان لایه برداری است. ابزارهای خاصی می‌توانند لایه‌ای از روی تخته‌های چوبی بردارند ولی، این موضوع شامل تخته‌ها پلاستیکی نمی‌شود به همین خاطر باید مکررا تخته گوشت پلاستیکی را تعویض کرد.

مزایای تخته گوشت پلاستیکی

      • مهم‌ترین مزیت تخته برش پلاستیکی، قیمت مناسب آن نسبت به نمونه‌های چوبی، سنگی و شیشه‌ای است. پلاستیک، متریالی ارزان و در دسترس است. به همین علت نمونه‌های متنوعی از آن با قیمت مناسبی در بازار وجود دارد.
      • دومین دلیلی که تخته برش پلاستیکی می‌تواند بهترین تخته آشپزخانه باشد؛ قابلیت کد بندی رنگی آن است. شما می‌توانید دو یا چند تخته برش پلاستیکی در رنگ‌های متنوع داشته باشید و هر کدام را برای برش یک نوع از مواد غذایی استفاده کنید. استفاده از تخته‌های جداگانه برای برش گوشت و سبزیجات راهکاری عالی برای خفظ امنیت غذایی است.

تخته گوشت و تخته برش مرمر و گرانیت

مرمر و گرانیت سنگ‌هایی بسیار زیبا هستند. این سنگ‌های مستحکم برای ساخت بعضی از ابزار خانه و آشپزخانه، مانند کانتر و تخته برش استفاده می‌شود. سنگ مرمر با رگه‌هایی که در خود دارد شناخته می‌شود و سنگ گرانیت با نقطه‌های پراکنده خود قابل شناسایی است. این سنگ‌ها طیف رنگی متنوعی از سیاه و سفید تا سبز و صورتی و آبی دارد.

معایب تخته آشپزخانه مرمری و گرانیتی

      • اولین عیب تخته گوشت یا تخته برش سنگی، وزن بالا و جابجایی سخت آن است. به همین خاطر هم استفاده از آن سخت می‌شود. وزن بالای این تخته برش آن را برای استفاده خانگی نامناسب می‌کند چرا که افتادن آن می‌توانند باعث شکستن تخته یا آسیب به فرد شود.
      • دومین عیبی که تخته گوشت‌های سنگی را از لیست پیشنهادات خط می‌زند؛ سطح برش لغزنده آن است. سنگ صیغلی، منسجم و سخت است، به همین خاطر چاقو می‌تواند به راحتی روی آن سُر بخورد و باعث آسیب شود. این سطح سخت همچنین می‌تواند چاقو را نیز کند کند.

مزایای تخته گوشت سنگی

      • مهم‌ترین مزیت تخته برش ماندگاری بالای آن است. سنگ در برابر ضربه، برش چاقو و حرارت بسیار مقاوم است. به همین خاطر می‌توان برای سال‌های بدون نیاز به لایه برداری، از آن استفاده کرد. تخته گوشت سنگی به سختی آسیب می‌بیند پس نگران تغییر ظاهر و رنگ آن نباشید.
      • دومین دلیلی که تخته آشپزخانه سنگی انتخابی عالی است. نظافت آسان و عدم جذب بو و رنگ است. سنگ بر خلاف پلاستیک، رنگ و بوی مواد غذایی را جذب نکرده و ظاهر اولیه خود را حفظ می‌کند. پس از برش هرگونه مواد غذایی، شما می‌توانید تخته آشپزخانه سنگی را با مایع ظرفشویی معمولی و اسکاچ بشویید تا مثل روز اول شود.

انتخاب بهترین تخته آشپزخانه

چگونه می‌توان از میان گزینه‌های متنوع تخته برش موجود در بازار، محصول مناسب را انتخاب کرد. در این مطلب، ما سه نوع از پرطرفدارترین تخته‌های آشپزخانه را معرفی کرده و معایب و مزایای هرکدام را برای شما گفتیم. حالا شما می‌توانید با اتکا بر این اطلاعات، سلیقه، سبک زندگی و دیگر عوامل یکی را انتخاب و خریداری نمایید.

انتخاب تخته برش مناسب، بیشتر از هرچیز به نیاز شما بستگی دارد. شما این تخته برش را برای چه کاری نیاز دارید؟ برش گوشت؟ سبزیجات؟ یا مواد غذایی دیگر؟ پس از جواب دادن به این سوال، می‌توانید تخته آشپزخانه‌ای را که برای این کار مناسب است، انتخاب نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *