دیباگران » تاثیر رنگ در آشپزخانه
تاثیر رنگ در آشپزخانه

تاثیر رنگ در آشپزخانه

روانشناسی رنگ در آشپزخانه

آیا تا کنون متوجه اثر گذاری رنگ ها در روحیه و احساسات خود شده اید؟ آیا رنگ به خصوصی در یک فضا مانند کافه، رستوران یا فروشگاه احساس ویژه‌ای را به شما منتقل کرده است؟

همان طور که می‌دانید مدت زیادی است که طراحان و هنرمندان از تاثیر رنگ در آثار خود استفاده می‌کنند. رنگ محیط می‌تواند آثار شگرفی در تغییر خلق و خو و احساسات فرد بیننده ایجاد کند. با این توصیف ساختار رنگ در لوازم آشپزخانه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

روانشناسی رنگ چیست؟

رنگ یک ابزار ارتباطی قدرتمند در دنیای امروز است، به طوری که هر شخص با استفاده از رنگ در پوشش و یا محیط اطراف خود قادر است احساسات خود و دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. روانشناسی رنگ نیز به مطالعه و بررسی رنگ‌ها و ارتباط آن با رفتار انسان‌ می‌پردازد.

هدف اصلی این کار بررسی نحوه تاثیر رنگ بر وقایع و تصمیمات روزمره هر شخص است. آیا رنگ یک محصول و یا خوراکی ما را وادار به خرید آن محصول می‌کند؟ آیا رنگ ها بر روی اشتهای ما در طول روز تاثیر گذارند؟

در جواب این سوال باید بگوییم رنگ‌ها بر تصمیم ما برای امتحان یک غذای جدید و یا ترجیح یک برند نسبت به برند دیگر تاثیر گذارند. در زیر قصد داریم در رابطه با ساختار رنگ در آشپزخانه و تحریک پذیری افراد در خوردن غذاهای بیشتر صحبت کنیم:

انتخاب رنگ‌ مناسب در فضای آشپزخانه

انتخاب رنگ در طراحی آشپزخانه از آن چیزی که برخی از افراد تصور می‌کنند مهم تر است. زیرا انتخاب رنگ‌ها در این محیط می‌تواند فضا را بزرگ تر، مرتب تر و یا اینکه اشتهای شما را بیشتر یا کمتر کند.

استفاده از رنگ های گرم

اگر به دنبال این هستید که اشتهای کودکان خود را افزایش دهید بهتراست از رنگ‌های گرم در محیط آشپزخانه خود استفاده کنید.

رنگ قرمز ضربان قلب را بالا برده و اشتها را نیز افزایش می‌دهد. رنگ نارنجی نیز یک محرک قوی برای ایجاد اشتها در افراد و همین طور یک رنگ نشاط آور به شمار می‌آید. استفاده از رنگ زرد نیز افراد را به خوردن غذا ترغیب می‌کند. به طورکلی رنگ‌های گرم جزء رنگ‌های اشتها آور به حساب می‌آیند.

برای افزایش اشتهای کودکان به غذا، رنگ‌های گرم برای طراحی آشپزخانه انتخاب بسیار فوق العاده‌ای است. با این حال سعی کنید از رنگ‌های گرم به صورت یکنواخت و زیاد استفاده نکنید زیرا ممکن است خیلی زود شما را خسته کند.

استفاده از رنگ‌های سرد

اگر قصد دارید ذائقه خود را به خوردن غذاهای سالم و رژیمی تغییر دهید از رنگ‌های سرد در فضای آشپزخانه خود استفاده کنید. طیف رنگ‌های سرد علاوه بر اینکه ضربان قلب را کاهش می‌دهد. بلکه برای کاهش فشار خون و همین طور از بین بردن استرس نیز بسیار مفید است.

از طرفی رنگ های سرد تاثیر شگفت انگیزی در کاهش اشتها دارند. به ویژه اگر زیر نورهای آبی و سبز قرار بگیرید اشتهای خود برای خوردن غذای بیشتر را از دست می‌دهید.

رنگ سبز یکی از رنگ های پر طرفدار در طراحی و دکوراسیون منزل است. این رنگ علاوه بر درخشش و جذابیتی که دارد حس بودن در طبیعت را در بیننده خود زنده می‌کند. از طرفی بکارگیری این رنگ در طراحی آشپزخانه علاوه بر ایجاد حس سر زندگی و نشاط به شما در سرو غذاهای سالم نیز کمک می‌کند.

رنگ آبی نیز در ایجاد حس آرامش در مخاطب بی تاثیر نیست. رنگ آبی روشن باعث ایجاد آرامش و کاهش پرخوری است.

استفاده از رنگ های خنثی در طراحی آشپزخانه

رنگ‌های خنثی اغلب با دیگر رنگ‌ها به راحتی ست می شوند و با توجه به رنگ بندی ای که انتخاب می کنید قادرند فضا را بزرگتر و یا کوچکتر نشان دهند. پس در انتخاب این رنگ‌ها برای استفاده در آشپزخانه باید بیشتر دقت کنید و به رنگ دیگر عناصر به کار رفته در محیط نیز توجه کنید.

استفاده از رنگ طوسی

یکی از رنگ‌هایی که بیشتر از بقیه در طراحی آشپزخانه بکار می‌رود رنگ خاکستری است. این رنگ نسبت به رنگ سفید کمتر کثیفی و دوده را نشان می‌دهد و یک انتخاب عالی برای فضای آشپزخانه به حساب می‌آید.

رنگ خاستری یا طوسی به راحتی با دیگر رنگ‌ها ست می شود و شما می توانید از آن به عنوان رنگ پایه برای طراحی آشپزخانه خود استفاده کنید.

رنگ سفید در آشپزخانه

یکی از رنگ‌های بسیار محبوب در طراحی دکوراسیون خانه، سفید است این رنگ علاوه بر اینکه حس آرامش را به شما منتقل می‌کند بلکه فضای آشپزخانه شما را نیز بسیار بزرگتر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

علاوه بر این سفید همیشه احساس پاکیزگی را به افراد منتقل می‌کند همین موضوع باعث می شود تا مهمان‌ها با خیال راحت از پذیرایی استقبال کنند.

رنگ مشکی در ساختار آشپزخانه

یکی دیگر از رنگ‌های پر طرفدار در دکور آشپزخانه ترند مشکی می‌باشد. مشکی یک رنگ خنثی است و تقریبا می‌توانید آن با رنگ‌های تیره دیگر به ویژه خاکستری و سفید ترکیب کنید.

با این حال این رنگ برای طراحی آشپزخانه‌های باز با فضای بزرگ مناسب است. از آنجایی که مشکی فضا را کوچک تر نشان می‌دهد بهتر است آن را در ترکیب با رنگ‌های روشن دیگر مانند سفید یا طوسی بکار ببرید.

نحوه صحیح ترکیب رنگ‌های متفاوت

برای ترکیب رنگ‌ها حتما از روش درست آن استفاده کنید. برای مثال اگر قصد دارید رنگ بنفش را در طراحی دکوراسیون آشپزخانه خود بکار ببرید سعی کنید آن را با رنگ های هم خانواده و یا مکمل خودش ترکیب کنید.

اگر قصد دارید فضای آشپزخانه شما باز‌تر به نظر برسد سعی کنید از رنگ‌های پاستلی و روشن استفاده کنید. این رنگ‌ها به شما در داشتن یک آشپزخانه جذاب و دلنشین کمک می‌کنند. برعکس استفاده از رنگ‌های تند خیلی سریع چشم بیننده را خسته کرده و شما را مجاب به تغییر رنگ و یا تعویض لوازم آشپزخانه خواهد کرد.

نکات کلی برای انتخاب رنگ در آشپزخانه

هر رنگی قادر است احساس ویژه ای را در شما بیدار کند و به طور غیر مستقیم روی خلق و خوی شما تاثیر بگذارد. از همین رو ما می‌توانیم از رنگ‌ها با ایجاد فضاهایی با حس‌های مختلف استفاده کنیم. در زیر به نکاتی کلی برای انتخاب رنگ برای فضای آشپزخانه اشاره کردیم:

  • رنگ های گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز اشتها را تحریک و فرد را به خوردن غذای بیشتر تشویق می‌کنند. در مقابل رنگ‌های سرد مانند سبز و آبی میل به خوردن غذا را در افراد کاهش می‌دهد.
  • اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید رنگ‌های سرد می‌تواند حس خنکی را به شما القاء کند.
  • استفاده از چوب به دلیل وجود رنگ‌های طبیعی و گرم برای ایجاد تعادل در آشپزخانه‌هایی که عناصر فلزی زیادی دارند یک انتخاب فوق العاده است.
  • اگر قصد ترکیب دو یا چند رنگ را در طراحی آشپزخانه خود دارید سعی کنید از رنگ های متضاد کمتری استفاده کنید. همچنین سعی کنید بیشتر از رنگ‌های روشن و مکمکل یا هم خانواده استفاده نمایید.

کلام آخر

در این مقاله به نحوه انتخاب رنگ در فضای آشپزخانه و تاثیر آن بر روی اشخاص پرداختیم و در رابطه با استفاده از رنگ‌های سرد، گرم و خنثی و تاثیر آن روی افراد صحبت کردیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *