دیباگران » چگونه سرویس قابلمه مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه سرویس قابلمه مناسب انتخاب کنیم؟

خرید سرویس قابلمه برای یک آشپزی راحت و یک غذای خوب لازم و است، انواع و اقسام ظروف پخت و پز در اشکال و اجناس مختلف در بازار یافت می‌شوند. سوال اینجاست که سرویس قابلمه مناسب شما کدام است؟

ما در این مقاله قصد داریم شما را در مسیر خرید قابلمه مناسب راهنمایی کنیم. روش‌های گوناگونی برای پیدا کردن ظرف مناسب وجود دارد. تا پایان همراه ما باشید تا سرویس قابلمه مناسب خود را با بررسی تمام خصوصیات و فایده و ضرر ظروف پخت و پز گوناگون، پیدا کنید.

خرید سرویس قابلمه

اگر نو عروس هستید، یا تصمیم به تعویض ظروف پخت و پز خود گرفته‌اید. خرید سرویس قابلمه به جای چندین تابه و قابلمه‌ی تک ایده بهتری است. ترکیب یک سرویس تابه و قابلمه، شامل پر فروش‌ترین و پر کاربردترین قابلمه و تابه‌هاست که در یک هارمونی رنگی و یک ست خدمت شما عرضه می‌شود.

دلیل دیگری که انتخاب سرویس به جای ظروف تک را توصیه می‌کنیم. صرفه اقتصادی است. اگر بخواهید اقلام سرویس را به صورت جداگانه خریداری کنید. باید مبلغ بالاتری نسبت به قیمت سرویس پرداخت کنید.

بهتر است این نکته را در نظر داشته باشید که سرویس قابلمه برای کسانی که به یک یا دو تابه یا قابلمه جدید نیاز دارد، بهترین انتخاب نیست.

سرویس قابلمه استیل چه مزایایی دارد؟

سرویس قابلمه استیل، مدت زیادی نیست که راهشان را به خانه و آشپزخانه‌ی عموم مردم باز کردند. پس بهتر است بیشتر در مورد آنها بدانید.

قابلمه استیل رسانای قوی حرارت هستند. و گرما را به طور یکسان در تمام سطح پخش می‌کنند. این خاصیت هم نقطه قوت و هم جنبه منفی این ظروف است. این سرویس قابلمه‌ها به خاطر پخش سریع گرما مناسب سرخ کردن نیستند. زیرا غذا به کف آنها خواهد چسبید. اما برای پخت برنج یا خورشت کابردی خواهند بود.

نکته دیگر توجه به حساسیت استیل در برابر ضربه و سایش است. بهتر است هنگام آشپزی با قابلمه و تابه استیل از قاشق و کفگیر چوبی یا سیلیکونی استفاده کنید.

نمک را همیشه در مرحله آخر آشپزی و حتما روی خود غذا بریزید. اگر دانه‌های نمک روی سطح استیل باشند امکان دارد باعث خش در کف قابلمه و ماهی تابه شوند.

هر چه باید در مورد خرید سرویس قابلمه نسوز بدانید!

به طور خلاصه، ظروفی که غذا به سادگی به کف آنها نچسبد، سرویس قابلمه و تابه نسوز یا نچسب گفته می‌شود. از زمانی که این دسته از قابلمه‌ها وارد بازار شدند. به سرعت در اوج محبوبیت قرار گرفتند.

کوچ از قابلمه‌های روی، مسی و لعابی به قابلمه‌های نسوز تحول بزرگی در روند آشپزی ایرانی ایجاد کرد. سهولت در تهیه غذاهای سرخ کردنی، استفاده کمتر از روغن دوتا از هدایای اصلی این ظروف هستند.

خرید سرویس قابلمه تفلون؛ اولین نوع قابلمه نسوز

قابلمه تفلون، مشهورترین قابلمه نسوز یا نچسب است. اما بهترین نیست. تفلون اولین قابلمه نچسبی بود که بین مردم محبوب شد. اما به خاطر معایب زیادش با همان سرعت که به شهرت رسید. از اوج سقوط کرد.

تفلون یک لایه پلی تترافلورواتیلن است که روی قابلمه کشیده می‌شود. این لایه سطحی صیقلی و نچسب ایجاد می‌کند. این خاصیت به شما اجازه خواهد داد که با روغن کم و حتی بدون روغن غذا بپزید.

ظروف تفلون برای یک دلیل مهم از دور خارج شدند. مضرات مواد شیمیایی استفاده شده در آنها. لایه نچسب تفلون، به راحتی از کف قابلمه کنده می‌شود و ممکن است وارد غذا شوند. این مواد برای سلامتی انسان بسیار مضر هستند.

در کنار این عیب بزرگ تفلون مزایایی نیز دارد. ظروف تفلون در برابر حرارت و شوینده‌های قوی مقاوم هستند. نچسب بودن سطح آنها در بالاترین رتبه‌ها است.

قابلمه چدن؛ مزایا و معایب

چدن یکی از پر مصرف‌ترین انواع ظروف پخت و پز است. این قابلمه‌ی مقاوم از آلیاژ آهن خام، کربن و سیلیسیم ساخته می‌شود. این ترکیب ضد سایش، متراکم و سنگین است. به همین دلیل مقاومت بالایی در برابر سایش دارد.

انتخاب این نوع قابلمه و تابه، به شما اجازه می‌دهد بی نگرانی و با آزادی عمل بالا آشپزی کنید.

البته مثل همه‌چیز، قابلمه‌ها و تابه‌های چدنی هم معایبی دارند. بزرگ‌ترین اشکال این ظروف حساسیت در برابر ضربه است. بر خلاف قابلمه‌های دیگر، چدن با ضربه خم یا فرو رفته نخواهد شد. ضربه اگر سنگین باشد. یا ظرف از ارتفاع زیادی بیافتد، خواهد شکست.

راه‌های تشخیص چدن اصل از تقلبی:

    • وزن: قابلمه و تابه چدن به نسبت سنگین است. پس اقدام اول سنجیدن وزن ظرف چدنی است. اگر سنگین بود باید دنبال راه‌های دیگری برای اثبات اصالت آن بگردیم.
    • آهن‌ربا: همانطور که گفتیم، چدن آلیاژی از آهن است. پس اگر آهن‌ربا به آن چسبید. ظرف چدن اصل است.
    • سطح ناهموار: برر خلاف ظروف استیل و لعابی، سطح قابلمه و تابه استیل، صیقلی نیست. نه اینکه حفره یا برامدگی داشته باشد. اما نباید کاملا صاف باشد.
    • تغییر رنگ غذا: وقتی ظرف چدنی شما از آزمون‌های بالا سر بلند بیرون آمد. آخرین مرحله آشپزی در آن است. ترکیب آلیاژی چدن با برخی از مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد و در نتیجه آن رنگ غذا تیره خواهد شد. البته طعم و خواص آسیبی نخواهند دید.

خرید سرویس قابلمه سرامیکی بهتر است یا قابلمه گرانیتی؟

قابلمه سرامیکی دیرتر و کندتر از قابلمه گرانیتی وارد خانه و آشپزخانه‌های ایرانی شد. اما حالا هر دو جایگاهی نسبتا مشابه دارند. ما در ادامه این دو جنس از قابلمه و تابه نسوز را باهم مقایسه خواهیم کرد تا شما بتوانید با اطلاعات کامل انتخاب کنید.

قابلمه و تابه سرامیکی

قابلمه‌های سرامیکی در رنگ‌های زیبا و متنوعی ساخته می‌شوند که به خودی خود مزیت است. مثل تفلون، سرامیک نیز یک لایه است که روی قابلمه کشیده می‌شود. گرچه از تفلون سخت‌تر و مقاوم‌تر است. ولی همچنان با برخورد جسم سخت مثل قاشق و کفگیر فلزی آسیب خواهد دید.

مزایا ظروف پخت و پز سرامیکی:

    • قابلمه و تابه سرامیکی هیچگونه واکنش شیمیایی با مواد غذایی ندارند.
    • قابلمه‌های سرامیکی دیرتر گرم شده و بخشی از حرارت را در خود حبس می‌کنند. به همین دلیل آنها مناسب‌ترین گزینه برای پخت غذاهای آرام پز هستند.
    • در آخر می‌توان به تنوع در رنگ و طرح آنها اشاره کرد که در مقایسه با دیگر اجناس بهتر است.

معایب ظروف پخت و پز سرامیکی:

    • قابلمه‌های سرامیکی نسبتا آسیب پذیر و شکننده هستند.
    • در مقایسه با دیگر ظروف قیمت بالاتری دارند.

خرید سرویس قابلمه گرانیتی

آخرین سری از قابلمه‌های نسوزی که بررسی می‌کنیم، محبوب‌ترین آنهاست. نام این ظروف از سنگ گرانیت الهام گرفته شده است.

هسته اصلی این ظروف معولا از آلمینیوم یا فولاد کربنی ساخته و با لایه‌ی چینی پوشانده شده است.

مزایای ظروف پخت و پز گرانیتی:

    • سرویس قابلمه گرانیتی نسبت به چدن سبک تر است.
    • سطح قابلمه گرانیتی مقاوم‌تر است و به همین دلیل شستشوی و حتی پخت و پز در آن آسان‌تر است.
    • در میان تمامی انوع قابلمه نچسب، گرانیت نچسب‌ترین سطح را دارد.
    • مواد تشکیل دهنده این تابه و قابلمه، هیچ واکنش شیمیایی با غذا نخواهند داشت.
    • توزیع یکسان و یکنواخت حرارت به تمام نقاط ظرف از مهم‌ترین مزییت‌های این قابلمه است.
    • این ظروف پخت و پز را می‌توان در فر و ماکروفر نیز استفاده کرد.

معایب ظروف پخت و پز گرانیتی:

    • نمونه‌های تقلبی ظروف گرانیتی در بازار زیاد هستند و تشخیص قابلمه گرانیتی اصل از تقلبی سخت است.
    • خط و خش روی سطح این قابلمه‌ها به سختی از بین می‌روند.

ظروف پخت و پز مسی؛ پر از فایده و دردسر

ظروف مسی همانطور که ابزار بسیار کاربردی برای آشپزی هستند. یک ضرر بزرگ نیز دارند. مس یکی از مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان است. اما افزایش سطح مس در بدن باعث بروز مسمومیت خواهد شد که اگر سریع درمان نشوند خطرناک خواهند بود.

قابلمه و تابه مسی در گذشته بسیار محبوب بوده و هنوز نیز محبوب هستند. بهتر است مزایا و معایب آن را با دقت بیشتری بررسی کنیم

مزایای ظروف پخت و پز مسی:

  • انتقال گرمای سریع و یکدست به تمام سطح قابلمه.
  • بافتی منسجم که مانع نفوذ باکتری و قارچ در بطن ظرف می‌شود.
  • آزاد کردن ماده معدنی مس که برای بدن لازم است.

معایب ظروف پخت و پز مسی:

  • آزاد کردن ماده معدنی مس، که اگر برای مدت طولانی در حجم بالا انجام شود ضرر جبران ناپذیری به بدن وارد می‌کند.
  • واکنش شیمیایی با مواد اسیدی غذا، مثل آبلیمو یا گوجه.
  • تداخل با نمک ید دار. ید موجود در برخی نمک‌ها در واکنش با مس در حرارت باعث می‌شود. مس بیشتری از ظرف جدا شده و وارد غذا شود.

خرید سرویس قابلمه مسی خوب است یا نه؟

مس در مقایسه با دیگر ظروف برای پخت و پز گزینه مناسبی نیست. ریسک بالای آزاد شدن مس بیش از حد و مسمومیت قابل قبول نیست.

توصیه ما استفاده از مس به عنوان ظروف سرو و پذیرایی است. پارچ، لیوان و ظروف پذیرایی دیگر که مواد در آنها به صورت سرد سرو می‌شود خطر مسمومیت با مس را به شدت کاهش می‌دهند.

نتیجه گیری

وظیفه ما عنوان کردن تمام مزایا و معایب اجناس است. انتخاب بر عهده شماست. با توجه به نیاز، سلیقه و بودجه خود می‌توانید گزینه مناسب خود را از میان تنوع بالایی ظروف پخت و پز انتخاب کنید.

پیشنهاد ما انتخاب ظرفی است که کمترین ضرر را به بدن شما وارد کند. سلامتی سرمایه اصلی همه‌ی ماست و مراقبت از آن باید اولویت اول باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *