دیباگران » راهنمای خرید بهترین تخته سرو
راهنمای خرید بهترین تخته سرو

راهنمای خرید بهترین تخته سرو

بهترین تخته سرو در هر خانه‌ای، کلاس پذیرایی و زیبایی میز سرو را دو چندان می‌کند. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا درباره تمام نکات مهم در انتخاب و خرید تخته و سینی سرو را مطالعه کنیم. معایب، مزایا و کاربردهای هرکدام را بخوانیم و با اطلاعات کافی انتخاب راحت‌تری داشتنه باشیم.

راهنمای-خرید-بهترین-تخته-سرو

تخته سرو چوبی

چوب از پرکاربردترین متریال‌ها در تولید تخته برش است. قبل از رشد تکنولوژی چوب؛ دم دست‌ترین متریال برای ساخت اکثر ابزار مورد نیاز انسان بود. به همین خاطر، تخته‌های سرو چوبی از اولین و رایج‌ترین مدل‌های تخته و سینی سرو هستند.

معایب تخته سرو چوبی

      • اولین عیب تخته سرو چوبی منافذ موجود در بافت آن است. چوب بافتی منسجم اما پر از منفذ دارد، مایعات و موارد ریز می‌توانند وارد این منافذ شده و گیر کنند. برای همین تمیز کردن سینی سرو چوبی بسیار سخت خواهد شد.
      • دومین نقطه ضعف تخته سرو چوبی حسایست چوب نسبت به آب است. در صورت مجاورت طولانی مدت سینی سرو چوبی، با رطوبت امکان باد کردن یا تغییر شکل ظروف چوبی وجود دارد. برای همین در صورت خرید تخته سرو چوبی حتما سینی سروی را انتخاب کنید که لایه‌ی ضد رطوبت داشته باشد.

مزایای سینی سرو چوبی

      • مهم‌ترین مزیت تخته سرو چوبی سازگاری آن با مواد غذایی است. برخلاف پلاستیک و فلز، چوب یک ماده زنده از دل طبیعت است. به همین خاطر کمترین میزان از مواد مضر را در خود دارد. پلاستیک که از مهم‌ترین اکتشافات بشر مدرن است؛ می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. اما چوب اینطور نیست.
      • دومین دلیلی که تخته و سینی سرو چوبی را در لیست تخته‌‌های آشپزخانه محبوب نگه‌‌می‌دارد، کشش ما به طبیعت و مواد طبیعی است. به خاطر تردید انسان‌ها در مورد مواد ناشناخته، ابزاری که از مواد طبیعی ساخته شده‌باشند. در صدر لیست بهترین تخته سرو قرار می‌گیرند.

سینی سرو پلاستیکی و سیلیکونی

وقتی نفت استخراج و پالایش شد. پلاستیک یکی از موادی بود از آن به دست آمد. امروزه، این ماده بر پایه نفت، متریال اصلی تولید بسیاری از ابزار آشپزخانه است. تخته سروهای پلاستیکی یکی از این ابزار هستند که بسیار پرطرفدار و کارآمد هستند. در ادامه ما مزایا و معایب این سینی سرو را برای شما خواهیم گفت.

معایب تخته سرو پلاستیکی

      • اولین عیب تخته سرو پلاستیکی، رنگ گرفتن آن است. سرو خوراکی‌هایی  مثل سس کچاپ، توت و غذاهای حاوی زردچوبه می‌تواند رنگ تخته پلاستیکی را تغییر دهد. شما می‌توانید برای از بین بردن این رنگ‌ها از شوینده‌های قوی یا سفید کننده‌ها استفاده کنید.
      • دومین عیبی که تخته سروهای پلاستیکی دارند. عدم امکان لایه برداری است. ابزارهای خاصی می‌توانند لایه‌ای از روی تخته‌های چوبی بردارند ولی، این موضوع شامل تخته‌ها پلاستیکی نمی‌شود به همین خاطر باید مکررا سینی سرو پلاستیکی را تعویض کرد.

مزایای سینی سرو پلاستیکی

      • مهم‌ترین مزیت تخته سرو پلاستیکی، قیمت مناسب آن نسبت به نمونه‌های چوبی، سنگی و شیشه‌ای است. پلاستیک، متریالی ارزان و در دسترس است. به همین علت نمونه‌های متنوعی از آن با قیمت مناسبی در بازار وجود دارد.
      • دومین دلیلی که سینی سرو پلاستیکی می‌تواند بهترین تخته سرو آشپزخانه باشد؛ قابلیت کد بندی رنگی آن است. شما می‌توانید دو یا چند تخته برش پلاستیکی در رنگ‌های متنوع داشته باشید و هر کدام را برای سرو یک نوع از مواد غذایی استفاده کنید.

تخته سرو مرمر و گرانیت

مرمر و گرانیت سنگ‌هایی بسیار زیبا هستند. این سنگ‌های مستحکم برای ساخت بعضی از ابزار خانه و آشپزخانه، مانند کانتر و تخته برش و سینی سرو استفاده می‌شود. سنگ مرمر با رگه‌هایی که در خود دارد شناخته می‌شود و سنگ گرانیت با نقطه‌های پراکنده خود قابل شناسایی است. این سنگ‌ها طیف رنگی متنوعی از سیاه و سفید تا سبز و صورتی و آبی دارد.

معایب تخته آشپزخانه مرمری و گرانیتی

      • اولین عیب تخته یا سینی سرو سنگی، وزن بالا و جابجایی سخت آن است. به همین خاطر هم استفاده از آن سخت می‌شود. وزن بالای این تخته برش آن را برای استفاده خانگی نامناسب می‌کند چرا که افتادن آن می‌توانند باعث شکستن تخته یا آسیب به فرد شود.
      • دومین عیبی که تخته سروهای سنگی را از لیست پیشنهادات خط می‌زند؛ سطح لغزنده آن است. سنگ صیغلی، منسجم و سخت است، به همین خاطر غذا می‌تواند به راحتی روی آن سُر بخورد و باعث آسیب شود.

مزایای تخته سرو سنگی

      • مهم‌ترین مزیت سینی سرو سنگی ماندگاری بالای آن است. سنگ در برابر ضربه، برش چاقو و حرارت بسیار مقاوم است. به همین خاطر می‌توان برای سال‌های بدون نیاز به لایه برداری، از آن استفاده کرد. تخته سرو سنگی به سختی آسیب می‌بیند پس نگران تغییر ظاهر و رنگ آن نباشید.
      • دومین دلیلی که تخته آشپزخانه سنگی انتخابی عالی است. نظافت آسان و عدم جذب بو و رنگ است. سنگ بر خلاف پلاستیک، رنگ و بوی مواد غذایی را جذب نکرده و ظاهر اولیه خود را حفظ می‌کند. پس از سرو هرگونه مواد غذایی، شما می‌توانید تخته آشپزخانه سنگی را با مایع ظرفشویی معمولی و اسکاچ بشویید تا مثل روز اول شود.

انتخاب بهترین تخته سرو آشپزخانه

چگونه می‌توان از میان گزینه‌های متنوع تخته و سینی سرو موجود در بازار، محصول مناسب را انتخاب کرد. در این مطلب، ما سه نوع از پرطرفدارترین تخته‌ سروهای آشپزخانه را معرفی کرده و معایب و مزایای هرکدام را برای شما گفتیم. حالا شما می‌توانید با اتکا بر این اطلاعات، سلیقه، سبک زندگی و دیگر عوامل یکی را انتخاب و خریداری نمایید.

انتخاب تخته سرو مناسب، بیشتر از هرچیز به نیاز شما بستگی دارد. شما این تخته سرو را برای چه کاری نیاز دارید؟ سرو غذا؟ سرو خوراکی و تنقلات؟ یا سرو صبحانه و عصرانه؟ پس از جواب دادن به این سوال، می‌توانید تخته سرو آشپزخانه‌ای را که برای این کار مناسب است، انتخاب نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *