دیباگران » راهنمای خرید کوله پشتی مناسب برای هرکس
راهنمای خرید کوله پشتی مناسب برای هرکس

راهنمای خرید کوله پشتی مناسب برای هرکس

محبوبیت کوله پشتی بین انوع کیف و اکسسوری بسیار بالاست، چرا که می‌توان از آن برای موقعیت‌های مختلف از کوهنوری تا مدرسه استفاده کرد. خرید کوله پشتی می‌تواند سخت باشد، ما در این مطلب قصد داریم، کوله پشتی مناسب شما را معرفی کنیم تا راحت‌تر بتوانید از میان گزینه‌ها متعدد موجود در بازار، محصول مناسب خود را پیدا کنید.

انواع کوله پشتی

کوله پشتی یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای حمل وسایل شخصی است. با استفاده از کوله هر دو دست شما آزاد است و وزن وسایل به طور مساوی بین دو شانه، گردن و کمر شما تقسیم می‌شود. به همین خاطر انواع مختلفی از کوله برای استفاده حرفه‌ای یا روزمره تولید شده‌اند که ما در ادامه همه را به شما معرفی خواهیم کرد.

کوله کوهنوردی

کوهنوردان، طبیعت گردان و عاشقان سفر در دل طبیعت، غالبا از کوله پشتی برای حمل وسایل خود استفاده می‌کنند. داشتن یک کوله استاندارد و متناسب با آناتومی بدنی هر کوهنورد، نکته‌ای اساسی برای یک سفر لذت بخش است.

عرض کوله پشتی کوهنوری باید با عرض بدن کوهنورد مساوی باشد و طول آن نیز نباید از طول نیم‌تنه او بیشتر باشد. کوهنوردان و طبیعت گردان تمامی وسایل خود از لباس تا کیسه خواب و چادر خود را در کوله حمل می‌کند و این ابزار وزن بالایی دارد (از 20 تا 110 کیلوگرم) اگر کوله ابعاد مناسبی نداشته باشد یا به درستی با بدن کوهنورد هماهنگ نشود، سفر را سخت کرده یا در مواردی باعث آسیب به شانه‌ها و گردن می‌شود.

برای خرید بهترین کوله طبیعت‌گردی، در قدم اول نیاز خود را بسنجید. سفرهای شما معمولا چند روز طول می‌کشد؟ برای سفرهای 1 تا 3 روزه می‌توانید از کوله‌های 30 تا 50 لیتری استفاده کنید. اگر سفر شما تا 5 روز طول می‌کشد بهتر است ظرفیت کوله پشتی تا 80 لیتر باشد. برای سفرهای طولانی‌تر، بزرگ‌ترین ظرفیت کوله پشتی کوهنوری یعنی بین 80 تا 110 لیتر گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

کوله سفری

تفاوت کمی بین کوله سفری و کوله کوهنوردی وجود دارد، در این بخش کوله‌های مناسب سفر را به شما معرفی خواهیم کرد. کوله پشتی سفری بر خلاف کوله طبیعت گردی، برای حمل ابزاری مثل چادر، باتوم و… طراحی نشده است. این نوع کوله‌ها برای نگهداری حجم نسبتا زیاد لباس و دیگر وسایل شخصی مناسب هستند. کوله سفری برای سفرهای شهری، با هواپیما، قطار و دیگر وسایل حمل نقل استفاده می‌شود.

چند نکته مهم برای انتخاب یک کوله پشتی سفری خوب وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مطمئن شوید کوله سفری شما مقاومت کافی برای تحمل وزن بالا را دارد؛ کوله پشتی سفری به جای ساک و چمدان مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس باید توان تحمل وزن وسایل داخلش را داشته باشد. ظعیف‌ترین نقطه که ممکن است به خاطر وزن آسیب ببیند، دوخت و بند کوله است. قبل از خرید حتما از استحکام بند و دوخت کوله پشتی مطمئن شوید.
  • بهتر است کوله پشتی سفری شما ضد آب باشد. شما تمامی وسایل مهم خود برای یک سفر کوتاه را در این کوله قرار می‌دهید، اگر کوله نتواند در برابر باران یا آب از وسایل شما مراقبت کند، همسفر خوبی نخواهد بود.
  • امنیت را در اولویت قرار دهید؛ در طول سفر کوله شما می‌تواند مورد دستبرد قرار بگیرد، برای اطمینان از امنیت وسایل داخل آن، بهتر است زیپ‌های کوله پشتی سفری شما قفل داشته باشند یا کسی نتواند به وسایل ارزشمند داخل آن دسترسی پیدا کند.

کوله لپتاپ

پیشرفت تکنولوژی به اجازه می‌دهد، کامپیوتر را با خودمان به هرجا که خواستیم ببریم، کوله لپتاپ یک وسیله حیاتی برای حمل این وسیله آسیب پذیر است. قابلیت جابجایی لپتاپ، به ما اجازه می‌دهد در هر کجا از جنگل تا قطار بتوانیم از کامپیوتر شخصی خود استفاده کنیم.

بهتر است برای جابجایی لپتاپ، تبلت و دیگر وسایل الکترونیکی حساس خود از کوله لپتاپ استفاده کنید تا خطر آسیب بر اثر ضربه را به حداقل برسانید. کوله پشتی لپتاپ معمولا یک جیب مخصوص برای لپتاپ و تبلت دارند. در این جیب پدهای ضربه گیر و بندی برای نگهداشتن لپتاپ در موقعیت ثابت وجود دارد که امنیت وسایل شما را به حداکثر می‌رسانند.

برای خرید کوله لپتاپ به مقاومت، تحمل وزن و نیاز خود از خرید توجه کنید. اگر هر روز از این کوله استفاده می‌کنید، محصولی را انتخاب کنید که در پشت و روی بند آن امکان تهویه و پد ارگونومیک موجود باشد. چسبیدن کوله به پشت شما مخصوصا در روزهای گرم باعث تعریق و بعضا عرق سوز شدن شانه‌ها می‌شود پس هنگام خرید به این نکته نیز توجه کنید.

کوله مدرسه و کوله دانشجویی

این دو مورد تفاوت ناچیزی با یکدیگر دارند، پس ما هر دو را در یک بخش به شما معرفی خواهیم کرد؛ کوله مدرسه هر روز به مدت یک تا چند سال توسط فرزند شما استفاده خواهد شد پس اولین نکته راحتی استفاده از آن است. دانش‌آموزان ابتدایی به خاطر سن کم، جثه کوچک و توان تحمل وزن کم‌تر باید کوله‌ای سبک و کوچک، متناسب با آناتومی بدن خود داشته باشند.

نخست درباره خرید کوله مناسب کودکان 6 تا 12 سال خواهیم گفت؛ در خرید کوله در این سنین به میزان وسایلی که آن‌ها هرروز با خود به مدرسه می‌برند توجه کنید، اگر وسایل آن‌ها بزرگ و سنگین است، کوله‌ای با عرض زیاد برای آن‌ها تهیه کنید. اگر طول کوله زیاد و از طول بالا تنه فرزند شما بیشتر باشد، به کمر و لگن آن‌ها آسیب می‌زند.

در قدم دوم به طول بند کوله دقت کنید. طول بند اصلی نباید از طول شانه تا کمر فرزند شما بیشتر باشد، اگر بند بلندتر باشد، در جای درست خود (موازی با بالاتنه) قرار نمی‌گیرد و به شانه، گردن و کمر آسیب می‌زند.

برای افراد بالای دوازده سال، خرید کمی آسان‌تر می‌شود، در این سنین شما می‌توانید کوله‌ها استاندار را با توجه به نیاز و سلیقه تهیه کنید. برای خرید کوله دانشجویی به غیر از نکاتی که بالا گفتیم به تعداد جیب‌های کوله نیز توجه کنید، دانشجویان معمولا وسایل متعددی را با خود حمل می‌کنند، جیب‌های زیاد کوله باعث می‌شود از وسیله جای مخصوص خود را داشته باشد و دسترسی به آن راحت‌تر باشد.

کوله پشتی تک بند یا کوله کراس بادی

این نوع کوله به جای دو بند، فقط یک بند از گوشه‌ای به گوشه مخالف دارد. کوله پشتی کراس بادی، ابعاد کوچک و ظرفیت کمی دارد، از کوله تک بند برای استفاده روزمره و حمل وسایل جزئی و کوچک استفاده می‌شود. در خرید کوله‌های تک بند باید به ابعاد آن توجه ویژه داشته باشید. اگر وسایل شما وزن بالایی دارند بهتر است کوله دو بند تهیه کنید. کوله یک طرفه، وزن را فقط روی یک شانه و یک طرف گردن می‌گذارد و اگر وزن بالا باشد فشار زیادی به گردن و شانه شما وارد می‌شود، این اتفاق باعث گرفتگی و در مواردی آسیب نیز خواهد شد.

کوله‌های کراس بادی هم می‌توانند به پشت و هم به جلو استفاده شوند، این قابلیت می‌تواند در فضاهای شلوغ احتمال دستبرد به کوله را تا حد زیادی کاهش دهد. توجه داشته باشید، کوله تک‌بندی که تهیه می‌کنید، با آناتومی شما سازگار باشد و بند آن قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد.

نکات پایانی در خرید کوله پشتی مناسب

نیاز اصل اولیه برای انتخاب کوله پشتی است، پس از آن موقعیتی که در آن از کوله استفاده می‌کنید و در آخر سلیقه. با در نظر داشتن این نکات شما می‌توانید به سادگی از میان اقیانوسی از محصولات متنوع، کوله مناسب خود را پیدا کنید. یک کوله خوب، یک همسفر و یک ابزار کارآمد است پس در خرید خود به نکاتی که در اختیار شما گذاشتیم، توجه کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *