دیباگران » 10 تکنیک برای شستشو و نگهداری از ظروف دکوری چوبی
10 تکنیک برای شستوشو و نگهداری از ظروف دکوری چوبی

10 تکنیک برای شستشو و نگهداری از ظروف دکوری چوبی

چوب به خاطر نقوش منحصر به فرد و ذات برخواسته از طبیعت خود، طرفداران زیادی دارد. از دیس و کاسه گرفته تا ملاقه و چنگال، همه نوع ظروف دکوری چوبی از انواع چوب ساخته می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم 10 روش عالی برای مراقبت از چوب را به شما ارائه دهیم، که با به کار گیری آن‌ها ظروف چوبی شما برای مدت طولانی، زیبا و با کیفیت خواهند بود.

این 10 نکته به دو بخش شستشو و نگهداری تقسیم شدند و ما اول راه‌های صحیح شستشو و سپس نکات مهم در نگهداری از ظروف چوبی را برای شما خواهیم گفت.

نکات مهم شستشوی ظروف دکوری چوبی

بگذارید اول درباره روش‌های صحیح شستشو ظروف سرو و پذیرایی و دکوری چوبی بگوییم. چرا که آسیب اصلی از طریق شستشوی غیر اصولی و نادرست به این ظروف خواهد رسید. با رعایت این پنج نکته؛ کاسه و بشقاب چوبی ظاهر و فرم اولیه خود را حفظ خواهند کرد.

1. ماشین ظرفشویی؛ هرگز

10 تکنیک برای شستشو و نگهداری از ظروف دکوری چوبی

دمای بالای آب، مدت زمان بالای شستشو و شوینده‌های قوی ماشین ظرفشویی، دشمن چوب هستند، چوب بافت پوک یا تو خالی دارند و آب در آن حفره‌ها رفته و به قولی جذب ظروف چوبی می‌شود، برای همین توصیه می‌کنیم ظروف دکوری چوبی را در دست بشویید.

2. اسفنج به جای سیم

نه سیم ظرفشویی و نه اسکاچ زبر، هیچکدام از این‌ها مناسب شستشوی ظروف دکوری چوبی نیستند، چون روی چوب خراش و فرورفتگی ایجاد می‌کنند، بهترین ابزار برای شستن ظروف چوبی اسفنج است، شما می‌توانید از یک اسفنج یا اسکاچ نرم استفاده کنید.

3. ظروف چوبی را در آب غوطه‌ور نکنید

همانطور که بالاتر گفتم، چوب خاصیت جذب کردن آب را دارد، پس خیلی مهم است که آن‌را برای مدت طولانی درون آب قرار ندهید.

4. ظرف‌ها را زود بشویید

در ادامه نکته بالا، برای اینکه مجبور نشوید ظروف چوبی را در آب بخیسانید، بهتر است آن‌ها را بلافاصله پس از کثیف شدن بشویید. این کار باعث خواهد شد لکه و چربی به راحتی از روی آن پاک شود.

5. از بین بردن لکه‌های رنگی؛ مثل آب خوردن

سرو کردن غذا‌هایی که به ظرف رنگ پس می‌دهند یا میوه‌هایی مثل توت ظروف چوبی را رنگی خواهد کرد. اما نگران نباشید، این لکه‌ها به سادگی از بین می‌روند، کافیست ظرف را با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید. اگر این کارساز نبود، یک لیمو ترش را از وسط نصف کنید، روی ظرف کمی جوش شیرینی بپاشید و با نصفه لیمو روی آب بکشید تا جایی که لکه‌های رنگی از بین بروند.

راه‌های مراقبت از ظروف چوبی

حالا که بهترین روش‌ها برای شستن چوب را گفتیم، برویم سراغ راه‌های مراقبت از آن، ظروف چوبی هم مثل هر وسیله‌ی دیگری به مراقبت نیاز دارند تا برای مدت طولانی با کیفیت باقی بمانند. ما بنا داریم بهترین روش‌های مراقبت از چوب را برای شما بگوییم.

10 تکنیک برای شستشو و نگهداری از ظروف دکوری چوبی6. از سباده استفاده کنید

بعضا پیش می‌آید که کفگیر و ملاقه چوبی یا ظروف پوسته پوسته یا دچار ناهمواری می‌شوند، برای حل کردن این مسئله می‌توانید از یک سنباده نرم استفاده کنید. توجه داشته باشید که زیاده از حد سنباده نزدید، چون ممکن است ناهمواری را بدتر کند.

7. رطوبت ظرف را بگیرید

بهتر است ظروف و وسایل چوبی در حد امکان دور از آب باشند، پس از شستن هر ظرف چوبی آن با دستمال نخی یا حوله‌ای خشک کنید.

8. ظرف چوبی را خیس در کابینت نگذارید

در ادامه صحبت بالا؛ حتی خشک کردن با دستمال هم تمام آب چوب را نمی‌گیرد، بهتر است آن را برای مدتی در هوای آزاد بگذارید تا رطوبت آن به طور کامل کشیده شود.

9. هر از گاهی ظروف چوبی را روغن بزنید (جلوگیری از ترک خوردن چوب)

چوب اگر برای مدت طولانی بدون روغن کاری مورد استفاده قرار بگیرد ترک خواهد خورد. پس بهتر است هر چند وقت یکبار، با استفاده از روغن‌های طبیعی (روغن زیتون، کنجد و آفتابگردان) کل ظرف را پشت و رو، با یک تکه پنبه روغن مالی کنید. بگذارید برای یک شب روغن به خورد چوب برود و بعد با آب و مایع بشویید.

10. بوی بد ظروف چوبی را با لیمو از بین ببرید

لیمو ترش از آن دسته خوراکی‌های پر از خاصییت و فایده است. شما می‌توانید یک عدد لیمو ترش را نصف کرده و نصفه آن را روی ظرف چوبی بکشید و بگذارید بماند و خشک شود. اگر این راه جواب نداد، یک قاشق جوش شیرین را با یک قاشق سرکه سفید مخلوط و روی کل ظرف بمالید، بگذارید کمی بماند و سپس بشویید.

ظرف چوبی را دو از حرارت نگهدارید

حرارت حتی بیشتر از آب باعث آسیب به چوب خواهد شد، برای همین باید ظروف دکوری چوبی را از حرارت بالا، چه مستقیم و چه غیر مستقیم دور نگهداشت.

کاسه و دیگر ظروف چوبی را برای گرم کردن غذا انتخاب در ماکروفر انتخاب نکنید، گزینه بهتر، چینی، پیرکس و چنین ظروفی هستند.

نکته دیگر؛ ظروف چوبی را براس سرو غذای داغ، مثل خورشت ، آش و سوپ داغ استفاده نکنید، ممکن است حرارت به همراه رطوبت به چوب آسیب بزند.

ترکیب برنده‌ی چوب چینی

استفاده از ظروف دکوری چوبی به تنهایی زیباست، اما وقتی این ظروف با چینی ترکیب می‌شوند زیباتر هم خواهند شد. مثلا یک سینی چوبی با پیاله‌های چینی، یک ظرف چینی با درب چوبی یا هر نوع ترکیب دیگری، این ترکیب خیره کننده است.

اردو خوری چوب چینی

انواع مختلفی از اردو خوری چوب چینی وجود دارد؛ یک سینی با چند پیاله روی آن، یک ظرف یکپارچه با دسته چوبی، ظروف شبیه یا متفاوت یا قاشق‌های چوبی روی یک استند چوبی و انواع و اقسام مدل‌های مختلف، که همه‌ی آن‌ها با تمام تفاوت‌ها زیبایی خاصی دارند.

سوفله خوری چوب شیشه

در کنار ترکیب چوب با چینی، این متریال با شیشه نیز ترکیب می‌شود که نتیجه‌ی خوبی به همراه دارد. از محبوب‌ترین محصولات این ترکیب، سوفله خوری‌ها هستند.

ظروف سوفله خوری چوب شیشه عموما شامل یم کاسه یا ظرف شیشه‌ای بر روی یک پایه یا استند چوبی هستند.

آیا ظرف چوبی ارزش این‌همه زحمت را دارد؟

حالا که بیشتر از ده نکته در مورد مراقبت از چوب و ظروف دکوری چوبی گفتیم، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که آیا با این همه زحمت، اصلا ارزشش را دارند؟ ما فکر می‌کنیم که دارند. دلیل این عقیده هم کارایی و زیبایی این ظروف است.

گرچه پیشنهاد نمی‌کنیم که ظروف پر مصرف خانه مثل بشقاب و لیوان را از جنس چوب تهیه کنید. اما ظروفی مثل کاسه سالاد، اردو خوری، سوفله خوری و دیگر ظروف که هر روز از آن‌ها استفاده نمی‌شود، در جنس چوب هم زیبا هستند هم عمر بالایی دارند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *