دیباگران » معرفی انواع ظروف سرو نوشیدنی سرد و گرم

معرفی انواع ظروف سرو نوشیدنی سرد و گرم

انواع ظروف سرو نوشیدنی در اشکال و ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می‌شوند. تمام نوشیدنی‌ها ظروف سرو مخصوص خود را دارند، که شما با استفاده از آن‌ها در مهمانی‌ها و مجالس، حرفه‎‌‌ای پذیرایی خواهید کرد.

ما در این مقاله قصد داریم تمام ظروف نوشیدنی را در دو دسته نوشیدنی‌های سرد و نوشیدنی‌های گرم، به‌همراه کارکرد معرفی کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید. ظروف نوشیدنی گرم و ظروف نوشیدنی سرد در شکل، مدل، ابعاد و حجم متفاوت تولید می‌شوند. البته در برخی موارد یکی را می‌توان برای سرو هر دو نوشیدنی استفاده کرد.

انواع ظروف سرو نوشیدنی گرم

نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه از پر طرفدارترین انواع نوشیدنی گرم بین ایرانیان هستند. برای سرو این دسته از نوشیدنی‌ها ظروفی مثل: لیوان، ماگ، فنجان، استکان و… وجود دارد که در ادامه هرکدام را با جزئیات کامل و کاربرد‌ها توضیح خواهیم داد.

لیوان

لیوان اسمی رایج برای تمام انواع ظروف سرو نوشیدنی چه سرد و چه گرم است. لیوان‌های دسته‌دار کوتاه معمولا برای سرو نوشیدنی‌های گرم و لیوان‌های بلند بدون دسته برای سرو نوشیدنی‌های سرد استفاده می‌شوند.

لیوان‌های کوتاه دسته‌دار می‌توانند از جنس شیشه، بلور، کریستال، سرامیک، سفال و چینی باشند. تمامی این لیوان‌ها برای سرو نوشیدنی‌های گرم مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به فراگیری و محبوبیت بالای این لیوان‌ها، استفاده از آن‌ها برای سرو نوشیدنی سرد نیز استفاده می‌شوند.

لیوان دسته‌دار بلور رایج‌ترین ظرف برای سرو چای در خانه‌های ایرانی است. لیوان‌های بلور انواع بسیار متنوعی دارند که شما می‌توانید با توجه به سلیقه و نیاز خود از میان آن‌ها انتخاب نمایید.

فنجان

فنجان جز پر طرفدارترین ظرف‌ها برای سرو چای و قهوه در تمام جهان و جز انواع ظروف سرو نوشیدنی مجلسی است. فنجان‌ها می‌توانند از جنس بلور، کریستال، چینی، سرامیک، سفال و یا مس باشند.انواع ظروف سرو نوشیدنی

به‌خاطر رواج در سراسر دنیا و طرفداران جهانی، فنجان‌ها در ابعاد، اشکال و طرح‌های بسیار متنوعی ساخته می‌شوند که شما می‌توانید از میان آنها با توجه به سلیقه و سبک زندگی خود انتخاب نمایید.

فنجان‌ها معمولا یک نعلبکی نیز همراه خود دارند که فنجان در آن قرار می‌گیرد. البته برای فرهنگ ما و فرهنگ‌های مشابه، نعلبکی حکم یک ظرف برای خنک کردن چای را دارد.

استکان

برخلاف فنجان که شهرت جهانی دارد، محبوبیت استکان در کشورهای خاورمیانه بیشتر است. استکان‌های کمرباریک، چهره نوستالژیک چای‌های قند پهلو است.

استکان هم مثل دیگر انواع ظروف سرو نوشیدنی ابعاد و اشکال مختلفی دارد. اما مثل لیوان و فنجان از جنس‌های متنوع ساخته نمی‌شوند. استکان‌ها به‌ طور کلی از جنس شیشه، بلور و کریستال شفاف است، تا رنگ چای در آن پیدا باشد.

نعلبکی در کنار استکان، هم می‌تواند نقش زیرلیوانی را ایفا کند هم برای خنک کردن چای از آن استفاده می‌شود.

شات خوری

نوشیدنی‌هایی مثل قهوه اسپرسو و قهوه‌ترک در حجم بسیار کم سرو می‌شوند. ظروفی هم که برای سرو آنها به کار می‌رود کوچک و با گنجایش پائین هستند که به آنها شات خوری می‌گویند. لیوان شات، یا شات خوری یک ظرف کوچک با گنجایش پائین است که می‌توان از آن برای سرو انواع قهوه استفاده کرد.

انواع ظروف سرو نوشیدنیماگ

ماگ هم مثل شات خوری، در سالهای اخیر از فرهنگ‌های اروپایی وارد فرهنگ ما و به‌سرعت محبوب شد. نوشیدنی‌هایی که از پایه قهوه تهیه می‌شوند بیشتر در ماگ سرو می‌شوند، همین‌طور برای سرو نوشیدنی‌هایی مثل چای، دمنوش و… نیز از ماگ استفاده می‌شود.

ماگ (Mug) از جنس چینی، سرامیکی، سفالی و بعضا از جنس بلور و کریستال تولید می‌شود. این تنوع دست شما را برای انتخاب باز می‌گذارد.

تراول ماگ یا ماگ سفری

برای جامعه امروز که همیشه وقت کم دارد، تراول ماگ وسیله‌ای کاربردی است. شما می‌توانید نوشیدنی خود را در این ظرف ریخته و برای مدت طولانی در همان دمای اولیه نگه‌دارید. ماگ سفری برای کارمندان، کوهنوردان و طبیعت گردها که امکان تهیه نوشیدنی دلخواه خود را در محل کار یا در دل طبیعت ندارند، وسیله چاره گشایی است.

تراول ماگ‌ها دوجداره‌ی کلی دارند که بین آنها یک خلا وجود دارد، این خلا باعث حفظ دما می‌شود. جنس ماگ سفری معمولا از استیل یا پلاستیک است.

انواع ظروف سرو نوشیدنی سرد

بعد از معرفی ظروفی که بیشتر برای سرو نوشیدنی گرم استفاده می‌شود، نوبت به ظروف نوشیدنی سرد رسیده است. این ظروف کمی گسترده‌تر هستند و ما قصد داریم اطلاعات کافی درمورد تک‌تک این ظروف در اختیار شما قرار دهیم.

لیوان

با همین اسم آشنا شروع می‌کنیم، لیوان در صحبت عامیانه به‌ تمامی انواع ظروف سرو نوشیدنی چه سرد و چه گرم داده می‌شود. اما این نام فراگیر، به دو نوع ظرف تعلق دارد، که اولی را در بخش بالا معرفی کردیم و حالا به سراغ دومی می‌رویم. لیوان به ظروف بلند یا کوتاهی گفته می‌شود که نوع بدون دسته آن برای سرو تمامی نوشیدنی‌های سرد قابل‌استفاده است.

لیوان‌ها از جنس شیشه، بلور، کریستال و بعضا از جنس سرامیک و فلز هستند. برخلاف تنوع که در ظروف نوشیدنی سرد وجود دارد. نوشیدنی‌های سرد بیشتر در ظروف شفاف سرو می‌شوند.

نیم لیوان

علت نام‌گذاری این دسته از ظروف نوشیدنی، قد‌کوتاه آن‌هاست. نیم لیوان قطر بیشتر و ارتفاع کمتری از لیوان دارد و عموما گنجایش آن نیز از لیوان کمتر است. نیم لیوان‌ها برای سرو نوشیدنی‌های ترکیبی، سرد و گازدار مناسب هستند و جنس آنها غالبا بلور، شیشه و کریستال شفاف است.

البته به‌ خاطر فراگیر شدن سرامیک، نیم لیوان‌های سرامیکی نیز در بازار یافت می‌شود. تنوع بالا در شکل، جنس و مدل نیم لیوان، مشتریان را با هر سبک زندگی و سلیقه‌ای راضی خواهد کرد.

پارچ

از میان تمام ظرفی که نوشیدنی سرد در آنها سرو می‌شود، پارچ با بقیه متفاوت است. این ظرف برای سرو نوشیدنی با گنجایش بالا و به‌عنوان یک منبع سرو، برای لیوان استفاده می‌شود. در مهمانی‌های پر‌جمعیت یا سر میز غذا، پارچ بهترین راه سرو نوشیدنی‌ها با حجم بالاست. چون هرکس می‌تواند به‌حد نیاز مصرف کند. پارچ‌ها نیز معمولا از جنس بلور و کریستال ساخته می‌شوند. پارچ‌ها می‌توانند همراه لیوان به‌عنوان یک ست پذیرایی به فروش برسند. این ست باعث زیباتر و کاربردی‌تر شدن این ظروف خواهد شد.

شات

شات خوری نیز جمله ظروفی است که هم برای سرو نوشیدنی گرم و هم سرد استفاده می‌شود. این لیوان‌های کوچک انواع مختلفی دارد، بعضی از آنها دسته دارند که برای نوشیدنی‌های گرم استفاده می‌شوند.

شات پایه‌دار نوع دیگری از شات خوری است که مخصوص نوشیدنی‌های سرد و سنگین است. شات‌خوری پایه‌دار تقریبا همیشه از جنس بلور و کریستال شفاف تولید می‌شود.

انواع ظروف سرو نوشیدنی

جام یا گیلاس

دیگر ظروفی که از دیگر فرهنگ‌ها راه خود را به فرهنگ ایرانی باز کرده‌اند می‌توان به جام و گیلاس اشاره کرد. جام به ظروف نوشیدنی پایه‌داری گفته می‌شود که از غالبا جنس بلور و کریستال ساخته می‌شوند. جام یا گیلاس بیشتر برای نوشیدنی‌های سرد و گازدار و برای سرو در مهمانی و مجالس مجلل استفاده می‌شود.

گیلاس می‌تواند پایه‌بلند یا کوتاه داشته باشد و با توجه به طول و ضخامت پایه ابعاد و گنجایش کاسه ظرف نیز تغییر می‌کند.

برای پایه‌های بلند یک ظرف کوچک بلند یا کوتاه در نظر گرفته می‌شود و برای پایه‌های کوتاه ظرف، بزرگ و گنجایش آن نیز بیشتر است.

جمع بندی

گرچه انواع ظروف سرو نوشیدنی متنوع و متعدد هستند و هر مشتری با هر سلیقه و نیازی می‌تواند از میان آنها انتخاب کند، اما یافتن یک محصول باکیفیت همیشه کار سختی بوده و هست. شما می‌توانید از میان انواع ظروف سرو نوشیدنی، آن را که بیشتر با سبک زندگی و سلیقه شما همخوانی دارد را انتخاب کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *