دیباگران » کدام وسایل دکوری مناسب اتاق پذیرایی هستند؟
وسایل دکوری

کدام وسایل دکوری مناسب اتاق پذیرایی هستند؟

ما بیشترین وقت خود را در اتاق یا سالن پذیرایی خانه می‌گذرانیم پس زیبایی آن بسیار مهم است. ما در این مقاله تمام اکسسوری‌های منزل و وسایل دکوری خانه که مناسب سالن پذیرایی هستند را معرفی و شما را در خرید این لوازم تزئینی راهنمایی می‌کنیم.

وسایل تزئینی جزئیات مهمی هستند که حضورشان چهره خانه را کامل و زیبا می‌کند، اما نکته مهم انتخاب درست است. اگر لوازم دکوری خانه شما با وسایل اصلی همخوانی نداشته باشند، نمی‌توانید انتظار آن زیبایی و یک هارمونی آرامش بخش را داشته باشید.

فرش، پرده و مبلمان

وسایل دکوری اصلی هر خانه پرده، مبلمان و فرش هستند و دیگر وسایل با آنها ست می‌شوند. تم خانه را فرش و پرده تعیین می‌کنند، رنگ این دو باید با هم هماهنگ باشد، سپس رنگ مبلمان را با توجه به فرش و پرده انتخاب می‌کنیم.

حالا ما پالت رنگی لازم برای انتخاب دیگر لوازم دکوری خانه را داریم. پس با توجه به آن سراغ بررسی و انتخاب وسایل دکوری کوچک می‌رویم.

وسایل دکوری آویز

بخشی از لوازم تزئینی منزل را روی سطوحی مثل میز و طاقچه می‌گذاریم و بخش دیگری را از دیوار آویزان می‌کنیم، در این قسمت از مقاله ما درباره وسایل تزئینی آویز و اهمیت آنها در جلوه اتاق پذیرایی صحبت می‌کنیم.

ساعت

زمان در جامعه دیجیتال از همیشه مهم‌تر است، شاید برای همین اولین و مهم‌ترین وسیله‌ای که هرکس به دیوار خانه‌ی خود آویزان می‌کند، ساعت است. ساعت‌های دیواری در اشکال مختلف مثل مربع، گرد و پاندولی ساخته می‌شوند که هرکدام برای یک خانه و یک تم دیزاین مناسب هستند. ساعت‌های پاندولی معمولا قاب چوبی و اعداد یونانی دارند و مناسب تم و دیزاین کلاسیک و پالت رنگی گرم و تیره هستند.

قالب گرد ساعت، با قاب فلزی حس مدرن و ماشینی دارند به همین خاطر بیشتر در فضای مدرن و مینیمال خواهند درخشید. اگر پالت رنگی خانه شما سفید، نقره‌ای، آبی و سرد و روشن است، این ساعت مناسب شماست. ساعت‌های مربع به خاطر گوشه‌های تیزی که دارند مناسب فضای رسمی و یا دیزاین تیره هستند. پالت‌های تیره با این نوع ساعت به خوبی هماهنگ می‌شوند.

تابلو

بعد از ساعت، تابلو یکی از وسایل دکوری خانه است که با رنگ و نقش خاص خود، به زیباتر شدن خانه شما کمک می‌کند. تابلوها انواع مختلفی دارند و تنوع بسیار زیاد آنها به شما در انتخاب یک تابلو ایده‌آل کمک خواهد کرد.

تابلو نقاشی؛ ساده، پیچیده، تک رنگ، هزار رنگ، مشهور، ناشناخته، این‌ها گوشه‌ای از تنوع تابلو نقاشی است که ما در ادامه هرکدام را با یک سبک دیزاین ست خواهیم کرد. تابلو نقاشی ساده و دریک پالت رنگ غالبا از سبک‌های مدرن و پست مدرن پیروی می‌کنند که در فضاهایی با همین سبک می‌درخشند. انتخاب رنگ و طرح این نوع تابلوها به پالت رنگی خانه شما بستگی دارد و باید با توجه به آن نقاشی مناسب خود را انتخاب و خریداری نمایید.

تابلو نقاشی پیچیده و هزار رنگ محدود به سبک خاصی نیست. به همین خاطر دست شما برای انتخاب باز است. با توجه به پالت رنگی منزل خود، می‌توانید یک تابلو را که سبک نقاشی آن با سبک چیدمان خانه شما هماهنگ است استفاده نمایید.

قاب عکس چهره، منظره، طبیعت و… می‌توانند خانه شما را دلبازتر کند، عکس می‌تواند به صورت تک یا در کنار نقاشی قرار بگیرد. در هر دو صورت زیبایی آن حفظ خواهد شد.

وسایل دکوری رو میزی

بخش بزرگی از وسایل دکوری خانه، روی سطوحی مثل میز، طاقچه یا زمین قرار می‌گیرند، در ادامه ما تمام این لوازم تزئینی را با جزئیات کامل برای شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید با انتخاب‌های درست خانه خود را زیباتر کنید.

آینه

اول درباره آینه که هم به عنوان دکوری آویز و هم رومیزی استفاده می‌شوند صحبت می‌کنیم. آینه؛ محبوبیت خاصی دارد و از آن به عنوان شی دکوری و ابزار کاربردی به طور همزمان استفاده می‌شود.

آینه تزئینی و آویز مثل وسایل دکوری که بالا معرفی کردیم، از دیوار آویزان شده یا به عنوان یک اثر هنری در دل دیوار آینه کاری می‌شوند. آینه‌های آویز با قاب‌های مختلف از جنس چوب، فلز، پارچه، نمد، پلاستیک و… در مدل‌های متنوع می‌توانند رنگ و روی خانه شما را باز کنند.

از آینه برای ایجاد توهم فضای بزرگ هم استفاده می‌شود، شما می‌توانید یک آینه بزرگ در انتهای اتاق پذیرایی خود قرار دهید تا تمام خانه را در خود بازتاب دهد. با این کار فضا خانه بزرگ‌تر از آنچه واقعا هست به نظر می‌رسد.

چشم انسان با مشاهده این بازتاب، تصور می‌کند که آن هم بخشی از خانه است پس خانه بزرگ‌تر به نظر می‌آید. از این تکنیک در فروشگاه‌ها و پاساژها نیز استفاده می‌شود.

شمع و شمعدان

 آتش به خاطر تولید نور و گرما، برای اجداد ما عنصری حیاتی بود. این نیاز و علاقه به آتش نسل اندر نسل به بشر امروزی انتقال پیدا کرد. حالا ما هم از آتش شومینه یا شمع برای کسب آرامش استفاده می‌کنیم.

شمع‌ها با مدل و شکل مختلف روی میز، طاقچه، کانتر آشپزخانه با شعله کوچک خود باعث ایجاد حس آرامش و امنیت در ما می‌شوند. شمعدان از آن سو یک وسیله تزئینی با قدمت بسیار طولانی است. شمعدان‌های بلند نوع شناخته شده‌تری هستند که مناسب شمع‌ها ساده بلند هستند.

شمع‌های کوچک و کوتاه قدی که با ماهیت فانتزی طراحی می‌شوند، جا شمعی خاص خود را دارند. ابعاد این جای شمع کوچک و طراحی آنها معمولا فانتزی است.

گلدان و گل و گیاه

حس نشاط خانه، با گل و گیاه تامین می‌شود. در هر خانه‌ای حداقل یک گیاه آپارتمانی یا گلدانی پر از گل‌های فصلی وجود دارد که حس سر زندگی را به ساکنین هدیه دهد. گیاهان آپارتمانی به خودی خود زیبا هستند ولی یک گلدان شیک می‌تواند زیبایی آنها را دو چندان کند.

معمولا در گلدان‌های بلند که سوراخی در کف آنها نیست، گلی کاشته نمی‌شود و مناسب نگهداری از دسته گل هستند. از آنها به عنوان وسایل دکوری خانه و برای تزئین استفاده می‌شود.

برای انتخاب گلدان مناسب باید به سبک چیدمان خانه خود توجه کنید. خانه‌های کلاسیک یا سنتی می‌توانند از گلدان‌های چینی، برنجی، مسی و سرامیکی استفاده کنند. گلدان‌های بلور، کریستال و سرامیکی برای خانه‌های مدرن و مینیمال مناسب هستند.

آباژور

شاید آباژور منبع اصلی تامین نور در خانه نباشد، اما نور موضعی آن می‌تواند جلوه منزل را بیشتر کند. آباژور جدا از نوردهی برای تزئین هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در گوشه‌های خانه و کنار کاناپه یا صندلی مطالعه می‌توان آباژوری قرار داد که هم فضای خالی را پر کند هم به دکور خانه جلوه ببخشد.

مجسمه

برنز، مس، چینی، سنگی، بلوری، سفالی و… مجسمه بر خلاف دیگر وسایل دکوری، صرفا برای تزئین استفاده می‌شود و بهره بری کاربردی ندارد. مجسمه‌ها در اشکال و طرح‌های متنوع برای سلایق مختلف، با حضورشان به خانه روح می‌بخشند. انتخاب مجسمه مناسب، به سلیقه، فضا و سبک زندگی شما بستگی دارد.

به عنوان مثال؛ مجسمه‌های سنگی و مرمرین به خاطر ذات کلاسیک و تداعی کردن مجسمه‌های یونانی بیشتر برای فضاهای بزرگ با دکوراسیون کلاسیک و پالت رنگی روشن یا نقره‌ای هستند.

مجسمه‌های سفالی و چینی برای خانه‌های کوچک و سبک چیدمان ساده یا سنتی بسیار مناسب هستند و فضار را دلنشین می‌کنند. خانه‌های کوچک با فضای کم و چیدمان مدرن و کم تجمل می‌توانند از مجسمه‌های چینی و سرامیکی برای افزایش جلوه به دکوراسیون استفاده کنند.

ظروف دکوری

بین ایرانیان، ظروف دکوری بسیار محبوب و پر استفاده هستند. ما ظروفی که برای پذیرایی تهیه می‌کنیم را با توجه به ظاهر و قابلیت استفاده، برای دکور منزل نیز استفاده می‌کنیم. ظروف دکوری هم کاربردی (با قابلیت استفاده) هم تزئینی (غیر قابل استفاده) هستند. شما بنا به سلیقه و نیاز خود می‌توانید هر کدام را انتخاب و خریداری کنید.

ظروف دکوری بلور و کریستال ذاتی درخشان و براق دارند که بیشتر مناسب خانه‌هایی با پالت رنگی روشن هستند. اگر شما نور خانه خود را کم و فضا را تاریک دوست دارید، بهتر است از ظروف دکوری چوبی یا سرامیکی استفاده کنید که با درخشش خود سبک و دکوراسیون خانه به هم نزنند.

خانه‌های بزرگ، قدیمی و دکوراسیون‌های سنتی فضای خوبی برای ظروف دکوری بلور، کریستال، برنج، مس و استیل هستند. از آنجا که این فضا تنوع بالایی را در خود جای می‌دهد شما باید با توجه به نیاز و سلیقه خود از میان آنها انتخاب کنید.

جمع بندی

خانه‌ی زیبا، چشم نواز و پر از آرامش است. پس وسایل دکوری خانه به اندازه اسباب زندگی مهم هستند. انتخاب لوازم تزئینی و هماهنگ کردن آنها با دیگر وسایل خانه بعضا سخت و سردرگم کننده است. اما یک راهنما، مسیر را روشن و انتخاب را آسان‌تر می‌کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *