دیباگران » 6 نکته اصولی برای چیدمان آشپزخانه
6 نکته اصولی برای چیدمان آشپزخانه

6 نکته اصولی برای چیدمان آشپزخانه

6 نکته اصولی برای چیدمان یک آشپزخانه شیک

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید چیدمان آشپزخانه جدید خودتان را با در نظر گرفتن فضا، رنگ، نور و اشیای دکوراتیو طراحی کنید. و یا حتی قصد تغییر آشپزخانه خود را داشتید با این حال برایتان سوال پیش آمده که آیا می‌توانید بدون کمک یک طراح دکوراسیون این کار را انجام دهید یا نه؟

خب ما در این مقاله قصد داریم به چند نکته اصولی در رابطه با چیدمان آشپزخانه بپردازیم، پس تا پایان این مطلب با دیباگران همراه باشید:

چیدمان آشپزخانه شیک

باید بگوییم از بین تمام اتاق‌های خانه، چیدمان آشپزخانه شما بیشترین اهمیت را دارد. به عنوان یک فضای کاربردی در خانه به خصوص برای خانم‌های خانه دار، تجربه شما از آشپزخانه به طور چشمگیری تحت تاثیر این موضوع قرار دارد که آیا فضای مناسب برای مانور و حرکت در محیط آشپزی شما وجود دارد یا خیر. در واقع آشپزخانه‌ای با طراحی حرفه ای تحرک را به حداکثر می‌رساند، این یعنی دیگر نیازی به وقفه در حین آشپزی نخواهد بود. از همین رو توانایی شما برای استفاده از آشپزخانه به عنوان یک فضای چند منظوره بهبود می‌یابد. برای انجام این کار چندین نکته کلیدی وجود دارد که یک طراح حرفه ای حتما آن را در چیدمان آشپزخانه خود لحاظ می‌کند.

نکات طلایی برای چیدمان آشپزخانه

اولین مفهومی که در چیدمان باید به آن توجه کرد، مثلث کار است. مثلث کار خطی فرضی است که بین سه ایستگاه اصلی در آشپزخانه ترسیم شده است: اجاق گاز، یخچال و سینک.

در این مثلث باید نکات پایین را در نظر گرفت:

  • هیچ ایستگاهی کمتر از 1.2 متر یا بیشتر از 2.7 متر طول نداشته باشد.
  • مجموع هر سه ایستگاه بین 4 متر و 7.9 متر باشد.
  • کابینت‌ها یا سایر موانع نباید این مثلث را بیش از 30 سانتی متر قطع کنند. و در حالت ایده آل مثلث فرضی ما نباید ترافیکی ایجاد کند.

این مدل که در دهه 1940 توسط  دانشکده معماری دانشگاه ایلینویز توسعه یافت، در ابتدا برای تاکید بر کاهش هزینه از طریق ساخت و ساز استاندارد استفاده شد. در حقیقت اصل اولیه این مدل این است که 3 مورد باید به اندازه کافی از یکدیگر فاصله داشته باشند تا محیط آشپزی ایمن و راحتی را برای شما ایجاد کنند.

چیدمان آشپزخانه مدرن

مثلث کار اصلی فرض می‌کند تنها 3 ایستگاه کاری در آشپزخانه وجود دارد، اما شما در آشپزخانه‌های مدرن می‌توانید قسمت‌های کاری بیشتری داشته و اغلب بیش از دو نفر در وظایف آشپزی مشارکت کنید. از همین رو بهتر است از مثلث کار بیشتر به عنوان یک راهنما استفاده کنید تا یک قانون.

مثلث کاری در آشپزخانه‌های مدرن

در این روش برای چیدمان آشپزخانه خود می‌توانید بیش از یک مثلث کاری داشته باشید. تنها کافیست مناطقی از فعالیت‌های خود را به هم متصل کنید. به خاطر داشته باشید که آشپزخانه شما باید متناسب با نیازهای شما باشد.

  • آشپزخانه تک دیواری

این چیدمان بیشتر در آشپزخانه‌های کوچک انجام می‌گیرد. هرچند در آشپزخانه‌های بزرگ این چیدمان غیر معمول به حساب نمی‌آید با این حال تمام نقاط طلایی آشپزخانه را در یک خط قرار می‌دهد. از طرفی این چیدمان برای فضاهای باریک و آشپزخانه‌های خطی بسیار مناسب است. و از آن جا که می‌توانید با نصب قفسه و کابینت بر روی دیوار ارتفاع را به حداکثر برسانید، فضای بسیاری برای قرار گیری ظروف و وسایل آشپزخانه پیدا می‌کنید.

نکات مثبت: این بهترین گزینه برای یک فضای کوچک یا آپارتمان با پلان باز است.

نکات منفی: آشپزخانه تک دیواری یا خطی نمی تواند یک فضای کارآمد برای آشپزهای جدی باشد. زیرا در این مدل نمی‌توان به مثلث طلایی دست پیدا کرد، همچنان سطوح کار کمتری را در بر می‌گیرد.

6 نکته اصولی برای چیدمان آشپزخانه
  • آشپزخانه L شکل

این نوع چیدمان آشپزخانه بسیار ایده آل و کارآمد است و برای فضاهای کوچکتر و یا آشپزخانه های اوپن بسیار مناسب می‌باشد. در این جا مثلث کاری را می‌توان به راحتی ادغام کرد تا حرکت غیر ضروری در فضا را به حداقل برساند و 2 دیوار می‌توانند گزینه های ذخیره سازی بسیاری را ارائه دهند.

نقاط مثبت: این طراحی به شما یک قسمت برای چیدمان صندلی خواهد داد.

نقاط ضعف: از آنجایی که تنها 2 ناحیه برای میز کار وجود دارد، سطوح کار ممکن است کمی تنگ باشد.

6 نکته اصولی برای چیدمان آشپزخانه  

  • آشپزخانه جزیره‌ای

طرح جزیره ای نیز یکی دیگر از دکوراسیون های محبوب برای آشپزخانه است. زیرا با اضافه کردن فضای کار و نشیمن به آشپزخانه L یا U شکل، یک راه حل عالی برای فضاهای بزرگ تر است. این نوع طراحی برای کارهای مختلفی مانند آماده سازی، سرو غذا و یا حتی چیدمان دکوراتیو دست شما را باز بگذارد.

نکات قوت: یک چیدمان عالی برای افرادی که می خواهند یک فضای غذاخوری و نشیمن در آشپزخانه خود داشته باشند.

نکات ضعف: این نوع طراحی در برخی از مواقع می‌تواند چیدمان یکپارچه و شلوغی را به شما بدهد.

  •  آشپزخانه های راهرویی

در این دیزاین شما می‌توانید از چیدمان روبه روی هم استفاده کنید. به این شکل که لوازم اساسی مانند گاز، سینک و یخچال را به طور موازی در هر دو طرف آشپزخانه قرار دهید. البته حتما مثلث طلایی را در نظر بگیرید تا بتوانید به راحتی از فضای آشپزخانه خود استفاده کنید.

  • اوروگونومیک در فضای آشپزخانه

اروگونومی یا عوامل انسانی عبارت است از طراحی محصولات، سیستم‌ها یا فرایندها به منظور در نظر گرفتن تعاملات مناسب بین فضا، اشیاء و افراد. اگر بخواهیم از این قانون در محیط آشپزخانه استفاده کنیم تا حد زیادی کارایی فضا را با قرار دادن درست لوازم، اشیاء و سطوح بالا خواهیم برد. حالا بیایید نگاهی کلی به بهترین ابعاد برای چیدمان لوازم در آشپزخانه بیندازیم.

  •   سرو و پذیرایی و آماده سازی غذا

میز آشپزخانه: یک میز آشپزخانه یا سایر سطوح تنها برای سرو غذا باید حدود 71 تا 76 سانتی متر و ارتفاع هر صندلی 45 سانتی متر باشد.

اوپن آشپزخانه: ارتفاع استاندارد پیشخوان آشپزخانه که برای کگار در حالت ایستاده مناسب است 89 تا 100 سانتی متر است. اگر از این سطح برای سرو غذا استفاده شود بهتر است صندلی آشپزخانه شما حدود 60 سانتی متر ارتفاع داشته باشد.

میز بار آشپزخانه: میزبار یک راه بسیار کاربردی برای افزودن فضای نهار خوری به فضای آشپزخانه است. ارتفاع استاندارد آن 104 تا 109 سانتی متر با صندلی هایی به ارتفاع 75 سانتی متر می‌باشد.

  • ارتفاعات سفارشی

ارتفاع استاندارد در صفحه قبل برای افرادی با قد بین 1.6 تا 1.86 متر امکان پذیر می باشد. اما ارگونومیک به ما می آموزد در رابطه با افراد ارتفاع استانداردی وجود ندارد، بنابراین بسته به قد شما، سطوح کاری باید طوری تنظیم شوند تا حداکثر راحتی و کارایی را تضمین کنند.

  • ارتفاع کابینت ها روی دیوار

حداکثر دسترسی برای بیشتر افراد بین 180 تا 205 سانتی متر خواهد بود. بنابراین کابینت‌های بلند تر از این استاندارد تنها با استفاده از نردبان قابل دسترس خواهند بود. در این مورد کابینت‌‌های تاشو گزینه‌های عالی هستند، به خصوص در جایی که کابینت‌ها در مسیری قرار دارند که درهای باز می توانند باعث آسیب رسیدن به افراد شوند.

اکثر کابینت‌های بالایی در ارتفاع 46 تا 48 سانتی متری بالای اوپن نصب می‌شوند تا فضای کار کافی را فراهم کنند. با انتخاب کابینت های بالایی کم عمق (کمتر از 40 سانتی متر) یا پیشخوان های کمی عمیق تر (تا 70 سانتی متر)، نه تنها دید روی سطح کار خود را افزایش می دهید، بلکه دسترسی راحت به پشت کابینت های بالایی را نیز تضمین می کنید.

پیاده رو ها و فاصله ها در آشپزخانه

ایجاد فاصله مناسب عامل بسیار مهمی در عملکرد کارآمد آشپزخانه شما است.

جدول کشی‌ها

برای ایجاد فضای راحت برای نشستن و همچنین فضای حرکتی کافی در اطراف میز، حداقل 120 سانتی متر از لبه میز تا نزدیکترین دیوار یا مانع فضا لازم است.

کمد و کشو

در فضاهایی که باید به درهای کمد یا کشوها در پشت یک فرد نشسته دسترسی داشت، حداقل 135 سانتی متر از لبه میز تا جلوی کابینت لازم است.

لوازم خانگی و مبلمان

حداقل 120 سانتی متر بین وسایل قابل باز شدن مانند ماشین ظرفشویی و اجاق گاز و سایر وسایل مبلمان لازم است.

لوازم خانگی و پیاده روها

باید حداقل 100 سانتی متر جلوی ماشین ظرفشویی یا فر وجود داشته باشد تا بارگیری و تخلیه آسان باشد. برای ایجاد یک راهرو نیز، 70 سانتی متر اضافی تا نزدیکترین دیوار مورد نیاز است.

کشوها در چیدمان آشپزخانه

به طور کلی کابینت هایی که در پایین قرار گرفته اند، کاربر را ملزم به زانو زدن برای بررسی محتویات آن می‌کند. کشوها می‌توانند سیستم ذخیره سازی بسیار کارآمدتری باشند زیرا نیازی به خم شدن ندارند. در عوض، محتویات کامل کشو از بالا قابل مشاهده است. همچنین کشوها از طریق نور کلی آشپزخانه، بدون نیاز به نور اضافی قابل مشاهده می باشند. درج برای کشوها شامل قفسه های ادویه، قابلمه و بشقاب، جای قرارگیری ظروف، قفسه های کریستال و سیستم های سازمان دهنده است.

چیدمان لوازم خانگی در آشپزخانه

1-سطوح کاری 30 سانتی متری در کنار همه لوازم اصلی ایجاد کنید

اطمینان حاصل کنید که در دو طرف اجاق یک سطح کار برای قرار دادن مواد، قابلمه و تابه داغ و ظروف پخت و پز دارید. برای خشک کردن شست و شو، یک فضا در کنار سینک ظرفشویی ضروری است. یک کانتر یا میز در کنار یخچال برای خارج کردن مواد اولیه هنگام پخت و پز یا برای بسته بندی محصولات تازه ضروری است.

2-با گروه بندی وسایل، نقاط کاری ایجاد کنید

به تمام فعالیت‌های مختلف در آشپزخانه فکر کنید و وسایل را در اطراف یک وسیله خاص یا سطح کار با توجه به آن فعالیت‌ها گروه بندی کنید.

  • نقطه ظرفشویی
  • ماشین ظرفشویی، سینک، سطل زباله
  • نقطه لباسشویی
  • ماشین لباسشویی، خشک کن، قفسه خشک کن، سبد لباسشویی
  • نقطه پخت و پز
  • فر، مایکروویو، یخچال، کاسه آماده سازی یا سینک ظرفشویی
  • نقطه چای و قهوه
  • قهوه ساز، کتری، مخلوط کن، آسیاب، یخچال
  1. اشیاء را در جایی که بیشتر استفاده می کنید ذخیره کنید

با برنامه ریزی دقیق، می توانید به راحتی مناطق جداگانه ای در آشپزخانه ایجاد کنید که اجازه می دهد وظایف به طور مستقل انجام شوند.

ظروف و وسایل آشپزخانه

برای جلوگیری از جابجایی غیرضروری با مواد شکستنی، ماشین ظرفشویی باید تا حد امکان به محل نگهداری ظروف اصلی و شیشه نزدیک باشد.

آشپزی

چاقوها، تخته‌های برش، قابلمه‌ها، تابه‌ها و ظروف پخت و پز همگی باید در دسترس آسان ایستگاه اصلی کار قرار گیرند و فر، یخچال و سینک یا کاسه آماده سازی در نزدیکی آن قرار گیرند.

لوازم پخت و پز

مانند پخت و پز، تمام تجهیزات و لوازم پخت شما باید با هم در یک مکان اختصاصی ذخیره شوند.

چند نکته اضافی در مورد چیدمان آشپزخانه

اگر وارد خانه جدید خود شدید قبل از هرچیز زمانی را برای چیدمان صحیح آشپزخانه خود اختصاص دهید. زیرا اگر بعد از چیدمان قصد تغییر دکوراسیون آن را داشته باشید کار بسیار دشواری خواهد بود. ممکن است تغییر میز کار و جلوی کابینت آسان باشد، اما تغییر چیدمان آشپزخانه شما بسیار دشوارتر است. اطمینان حاصل کنید که تمام کارهایی که در این فضا لازم است و همه افرادی که باید در آشپزخانه استفاده کنند را در نظر گرفته اید. امیدواریم مقاله 6 نکته اصولی برای چیدمان آشپزخانه برای شما مفید بوده باشد برای خواندن مطالب بیشتر دیباگران را دنبال کنید.

  • آشپزخانه کشتی

این نوع آشپزخانه از کابینت و لوازم خانگی در امتداد دو دیوار موازی شکل گرفته است. اگرچه می‌تواند کاملا جمع و جور باشد، با این حال دو دیوار فضای کافی برای کابینت ها و در عین حال این فرصت را دارند که نور طبیعی را از طریق پنجره یا در شیشه‌ای به حداکثر خود برسانند.

نقاط قوت : این مدل برای آشپزخانه های کوچک بسیار عالی است. زیرا علاوه بر اینکه یک چیدمان آشپزخانه مدرن است می تواند یک مثلث طلایی ایجاد کند.

نقاط ضعف: اشکال این نوع آشپزخانه بیشتر در این است که معمولا در یک طرف یک آن گذرگاه وجود دارد و اگر کسی در حال پخت و پز باشد ممکن است کمی اذیت شود.

  • آشپزخانه U

این مدل یکی از دکوراسیون های محبوب برای مناطق بزرگتر است. این مدل از آشپزخانه ها فضای ذخیره سازی و فضای کاری فراوانی را برای شما فراهم می کنند. تنها چالشی که در این سبک کار وجود دارد این است که مطمئن شوید مناطق اصلی کار به اندازه کافی به یکدیگر نزدیک هستند تا کارایی آشپزخانه حفظ شود. برای جلوگیری از بسته شدن بیش از حد فضا از داشتن کابینت های زمینی و دیواری در اطراف آشپزخانه خودداری کنید. از طرفی شما می توانید یک میز باریک برای صرف غذا را در دستور کار این دکوراسیون بگنجانید.

نکات قوت: این نوع چیدمان فضای ذخیره سازی و کار کافی را برای شما فراهم می کند.

نکات ضعف: اگر فضای باز بزرگی در مرکز آشپزخانه شما قرار دارد، آشپزخانه کارایی خود را از طریق جابه جایی غیر ضروری بین مناطق کار در طرف مقابل خود از دست می‌دهد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *