دیباگران » 7 نکته کاربردی برای حفظ امنیت آشپزخانه منزل

7 نکته کاربردی برای حفظ امنیت آشپزخانه منزل

احتمال آسیب دیدن شما در آشپزخانه، بسیار بیشتر از هر اتاق دیگری در خانه است. برای همین امنیت آشپزخانه باید همواره رعایت شود. حفظ امنیت آشپزخانه با چند نکته کاربردی می‌تواند شما را از آسیب حفاظت و برای خطرات احتمالی آماده کند.

ما در این مقاله قصد داریم 7 نکته کاربردی برای حفظ امنیت آشپزخانه و مدیریت موقعیت بحرانی را به شما آموزش دهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

استفاده صحیح از چاقو

تمام ما حداقل چند بار دست خود را با چاقو بریده‌ایم، گرچه تمام این بریدگی‌ها قابل جلوگیری نیستند و تصادف همیشه اتفاق می‌افتد. اما می‌توان با رعایت نکاتی ساده درصد آن را تا حد زیادی کاهش داد. به عنوان مثال تیز بودن چاقو، در دست گرفتن صحیح آن و انتخاب چاقوی مناسب.

  • چاقوی تیز بیشتر دست شما را می‌برد یا چاقو کند؟

شاید در نگاه اول بگویید چاقو تیز، اما احتمال آسیب از طریق چاقوی کند بالاتر از چاقوی تیز است. زیرا چاقوی کند به آسانی از کنترل شما خارج شده، سر خورده یا در می‌رود. در این صورت دست و انگشتان شما در خطر خواهند بود و پس در قدم اول مطمئن شوید که چاقوی شما تیز است.

  • چاقو را چطور در دست بگیریم؟

خب از اول بزرگ‌ترها به ما یاد دادند که چاقو را چطور نگه‌داریم، اما راه‌های مطمئن‌تری هم وجود دارد. برای برش روی تخته چاقو را در مشت خود نگه‌داشته و انگشت سبابه خود را پشت تیغه (بالای چاقو) بگذارید. با دست دیگر خود ماده غذایی را نگهدارید. اما چطور؟ انگشت‌ها و ناخن‌های خود را به صورت عمودی نگه‌دارید تا در حرکت تند چاقو آسیب نبینند.

برای کارکرد بهتر چاقو را از روی تخته بلند نکنید. نوک چاقو را همواره روی تخته نگه‌داشته و با دست دیگر ماده غذایی را به جلو هل دهید.

هر ماده غذایی، چاقوی مناسب خود را نیاز دارد. به عنوان مثال، نمی‌توان از چاقوی نان برای برش سبزیجات و یا گوشت استفاده کرد. ابعاد تیغه، جنس آن و حالت دسته در برش هرگونه مواد غذایی نقش مهمی دارند. برای خرد کردن پیاز، سبزیجات و میوه روی تخته یک چاقوی آشپزخانه معمولی با تیغه متوسط می‌تواند کار شما را راه بیاندازد.

اگر می‌خواهید بیشتر درمورد انواع چاقو و کاربرد صحیح هرکدام بدانید. ما مقاله “معرفی کامل انواع چاقو و کاربردهای آنها” را پیشنهاد می‌کنیم.

از تخته برش مناسب استفاده کنید

در بخش بالایی به تخته برش و اهمیت آن در خرد کردن اشاره کردیم. حال قصد داریم درباره نقش این وسیله در سلامت و امنیت آشپزخانه صحبت کنیم. انواع مختلف تخته برش در ابعاد و جنس‌های مختلف وجود دارد. نکته اصلی انتخاب تخته مناسب نیست، تفکیک تخته‌های برش از همدیگر است.

تخته برشی که برای تکه کردن گوشت و مرغ از آن استفاده می‌کنید نمی‌تواند برای خرد کردن سبزیجات و میوه هم استفاده شوند. با در نظر داشتن این نکته می‌توان از گسترش آلودگی در آشپزخانه تا حد زیادی جلوگیری کرد.

نکته بعدی شستشوی صحیح تخته برش است. توصیه ما برای شستشوی تخته گوشت و مرغ، استفاده از آب جوش،آبلیمو، سرکه و نمک است. وقتی چاقو را روی تخته فشار می‌دهید، ترک یا رد باریکی ایجاد می‌شود که محل ایده‌آل برای رشد باکتری‌هاست. پس بهتر است تخته برش را در محلول آب جوش، سرکه و نمک به مدت 10 یا 15 دقیقه بگذارید و سپس با اسکاچ و مایع شوینده بشویید.

در امنیت آشپزخانه؛ پاکیژگی حرف اول را می‌زند

همان‌طور که بالاتر گفتیم، پاکیزگی ابزار و تجهیزات آشپزخانه مهم و حیاتی است. از آنجا که آشپزخانه محل تهیه غذا و پر از مواد خوراکی متنوع است.

باید در نگهداری تمامی آنها دقت بالایی به خرج داد. نکته دیگر تمیز نگه‌داشتن سطوح و کف آشپزخانه است.

قبل از هرچیز باید در مورد سطوح صحبت کنیم. اجاق گاز، کابینت، سینک و اوپن. پاکیزگی این سطوح در امنیت آشپزخانه و سلامت ساکنین خانه تاثیر به سزایی دارد.

آیا استفاده از شوینده‌های قوی مجاز است؟

برای دستیابی به نهایت تمیزی باید از شوینده‌های قوی استفاده کرد. اما حتما قبل از استفاده از این نوع شوینده‌ها مواد خوراکی را داخل کابینت و ظروف در بسته بگذارید. حتی کمترین میزان از این شوینده‌ها در تماس با مواد غذایی می‌توانند برای سلامت فرد مضر باشند.

دردسرهای آستین گشاد در آشپزخانه

قبل از اینکه سراغ نکات ایمنی برویم، باید درمورد نکته جالبی بگوییم که کمتر به آن توجه می‌شود. پوشیدن لباس‌هایی با آستین گشاد در آشپزخانه می‌تواند خطرناک باشد. دسته دسته تابه و قابلمه‌های روی گاز، به‌راحتی می‌تواند در آستین شما گیر کرده و چپه شود.

برای بالا بردن امنیت در آشپزخانه اول دسته قابلمه‌ها را دور از دسترس بچرخانید و سپس لباس‌هایی با آستین گشاد نپوشید.

اگر چیزی آتش گرفت چطور آن را خاموش کنیم؟

به‌خاطر وجود آتش و حرارت بالا در آشپزخانه همواره احتمال آتش‌سوزی وجود دارد. به همین خاطر باید آماده باشید تا در صورت نیاز آتش را خاموش کنید. آتش بسته به ماده‌ی در حال اشتعال، روش خاموش کردن متفاوتی دارند.

مثلا؛ اگر روغن داخل تابه آتش بگیرد نمی‌توان با آب آن‌ را خاموش کرد. یا اگر دستمالی به شعله بگیرد و بسوزد باید سریعا آن را زیر آب گرفت.

آب اولین راهکار برای مهار آتش است. اما برای روغن مشتعل شده، آب حکم بنزین را دارد. اگر تابه پر از روغن شعله‌ور شد به هیچ عنوان روی آن آب نریزید، اکسیژن موجود در آب آتش را تغذیه کرده و شعله سریعا وسیع خواهد شد. برای خاموش کردن آتش اول در ظرف را بگذارید تا آتش به اصطلاح خفه شود و پس از آنکه دیگر شعله‌ای دیده نشد، تابه را روی سینک بگذارید.

اگر دستمال یا پارچه‌ای در آشپزخانه آتش گرفت سریع آن را در سینک بگذارید و شیر آب را باز کنید. اما اگر نتوانستید آن را بردارید، بهتر است هر وسیله قابل اشتعالی را از اطراف بردارید تا آتش به آنها سرایت نکند. بعد با استفاده از آب یا کپسول آتش‌نشانی آتش را خاموش کنید.

خطر برق گرفتگی در آشپزخانه جدی است

سیم‌های برق مختلف و کف سرامیکی بعضی از آشپزخانه‌ها خطر برق گرفتگی را از همیشه جدی‌تر می‌کنند. برای جلوگیری از برق گرفتگی بهتر است به چند نکته مهم توجه کنید.

اول از همه؛ با پای‌برهنه در آشپزخانه نروید. اگر شما مستقیما با کف بدون فرش آشپزخانه تماس داشته باشید انرژی برق مستقیما به شما می‌رسد. اما دمپایی و حتی جوراب هم می‌تواند به عنوان یک نارسانا جلوی انتقال انرژی الکتریسیته را بگیرد.

در قدم دوم؛ به صورت ماهانه سیم‌ها و اتصالات وسایل برقی خود را چک کنید. با این کار احتمال برق گرفتگی بسیار کم خواهد شد.

مراقب سوختگی و بریدگی باشید

در بخش‌های بالایی درباره جلوگیری از بریدگی با چاقو و سوختگی گفتیم. حالا باید راجع به وقتی صحبت کنیم آسیب ایجاد می‌شود. مراقبت‌های پس از آسیب می‌تواند میزان جراحت را کم کنند یا از خطرات ثانویه جلوگیری کنند.

به عنوان مثال اگر دست یا انگشت شما برید، باید پارچه تمیز در دسترس داشته باشید تا بتوانید جلوی خون ریزی را بگیرید. در بریدگی‌های عمیق از دست دادن خون می‌تواند شما را در خطر از دست دادن هوشیاری قرار دهد. پس داشتن یک جعبه کمک‌های اولیه و دانش استفاده درست از آن می‌تواند کمک زیادی بکند.

مراقبت از زخم و بریدگی در خانه

اگر بریدگی شما سطحی بود و خون زیادی از دست ندادید روی زخم را با آب و بدون مایع شوینده بشویید و با پارچه بدون پرز آن را خشک کنید. سپس روی زخم را با پانسمان استریل مثل چسب‌زخم یا گاز استریل ببنید.

اگر زخم شما عمیق بود در قدم اول باید جلوی خون ریزی را بگیرید. سپس خود را به یک مرکز درمانی برسانید تا زخم شما به درستی تمیز و پانسمان شود. در برخی موارد ممکن است شما نیاز به بخیه هم داشته باشید. پس زخم‌های عمیق را جدی بگیرید.

در صورت بروز سوختگی اول از همه باید خون سردی خود را حفظ کنید، سپس به میزان سوختگی و شدت آن توجه کنید. میزان زیادی از سوختگی‌هایی که در آشپزخانه ایجاد می‌شوند. به خاطر پاشیدن روغن یا تماس با ظرف داغ هستند. این نوع سوختگی‌ها از درجه یک و دو طبقه‌بندی می‌شوند که نیازی به مراقبت ویژه پزشکی ندارند.

اما در صورتی که سوختگی وسیع بود باید یه خوبی از آن مراقبت کنید تا جلوی آسیب‌های ثانویه را بگیرید. اول از همه عضو آسیب دیده را بدون یخ و فقط با استفاده از آب سرد خنک کنید. یک ظرف را پر از آب سرد کنید و عضو آسیب دیده را برای مدت 10 دقیقه داخل آب نگه‌دارید تا دمای آن کاهش پیدا کند. حالا اگر سوختگی وسیع است باید به مراکز درمانی مراجعه کنید.

اما اگر سوختگی سطحی باشد می‌توانید در خانه از آن مراقبت کنید. در قدم اول عضو آسیب دیده برای چند بار در بازه‌های 10 دقیقه‌ای در آب سرد بگذارید. سپس از آب ولرم، خمیردندان یا خمیرریش برای کاهش درد استفاده کنید. خمیردندان و خمیرریش با خنک کردن ناحیه آسیب دیده در تسکین حس سوزش کمک خواهند کرد.

جمع بندی

شاید پیش از این آشپزخانه محل بی‌خطر و امنی به نظر می‌رسید، ولی از این پس باید به آن نوع دیگری نگاه کنید. چرا که احتیاط شرط عقل است. البته ما امیدواریم با رعایت این نکات، آشپزخانه همیشه یک مکان امن و پر از آرامش باقی بماند. ما در فروشگاه اینترنتی لوازم خانه و آشپزخانه دیباگران شما را به مراقبت از خود و افزایش امنیت آشپزخانه تشویق می‌کنیم.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *